Klasične berze rada još postoje, mada su ih uveliko prevazišle one virtuelne, poput LinkedIna, gde je princip ponude i potražnje zaposlenja prilično sličan. U dva-tri poteza napravite i postavite profil sa fotoportretom, podacima o obrazovanju, radnoj poziciji i ranijim iskustvima, te čekajte da tu radnu ličnu kartu neko primeti. Platforma vam, doduše, omogućava da se povežete sa drugim ljudima u svetu rada, znanima i neznanima, ali se u Srbiji i dalje slabo razume pojam mreže i stvarnog umrežavanja ljudi onako kako to rade u stranim kompanijama.
Uzmimo Google za primer. Dok nije postao vodeći planetarni pretraživač i skupljač podataka o bezbrojnim korisnicima, ova platforma je imala običaj da zapošljava ljude tako što bi prednost imali oni koje preporuče sami zaposleni, a kasnije, ljudi koji odluče da odu dalje, obavezno bi ostajali u vezi sa dosta kolega iz Googla, čak i onima koji su takođe otišli na drugi posao. Tako su već napravili mrežu poznanstava koja im u budućnosti može biti korisna.
SABIRNI CENTAR
Otprilike na tom principu funkcioniše nova zamisao TikToka. Ova društvena mreža glavni je konkurent Instagramu i skoro svakoj drugoj platformi koje se setite, a sada ulazi na tržište prijava za posao. Da, aplikacija vredna više milijardi dolara omogućava korisnicima da, kada se umore od izmotavanja pred kamerama, oglašavanja raznih bizarnih sposobnosti i izazova, deljenja saveta o kuvanju, plesu, šminkanju… mogu i stvarni život okrenuti naopačke.
Koristeći hešteg #TikTokResumes ljudi direktno pristupaju čitavom nizu kompanija koje žele da pronađu odgovarajuće kandidate. U isto vreme, omogućava se kompanijama da koriste TikTok mrežu kao kanal za regrutaciju. Korisnici mogu da pošalju TikTok video umesto svog CV-ja, kako bi na jedinstven način predstavili svoje korisničko iskustvo u ovom dinamičnom formatu. Kandidati mogu da okače svoje video materijale na svoje TikTok profile, kako bi dalje promovisali novi servis.
Sve ovo je započelo krajem prošle godine, kada je jedan od direktora TikToka napisao članak za Washington Post, izjavljujući da generacija Z koristi njihovu mrežu da bi delila savete oko karijere, kako proći intervju za posao i napisati CV. To ih je inspirisalo da probaju da poboljšaju svoju platformu. Ako se usput dodatno obogate, to je samo plus. Preduzeća koja koriste ovu funkciju uključuju Abercrombie & Fitch Co, E.L.F Beauty, Forever 21, Chipotle i Popsugar, između ostalih. Možete se čak, pomalo ambicizno, prijaviti da budete sledeća superzvezda sporta, jer su na TikTokovu listu partnera počeli da se prijavljuju i TV programi poput WWE Superstars, koji organizuju rvačke mečeve.
– TikTok je već neko vreme ukorenjen u Chipotleov DNK i sada razvijamo naše prisustvo kako bismo pomogli u dovođenju vrhunskih talenata u naše restorane – kaže Marisa Andrada, jedna od menadžera američkog lanca meksičke hrane Chipotle. Ova kompanija je izabrana za primer jer oglašava neverovatnih petnaest hiljada pozicija u aplikaciji. Naravno, sam TikTok koristi njihovu platformu kao sabirni centar za potencijalne kandidate. Gde je bolje prijaviti se, na primer, za ulogu kreativnog producenta nego u toj aplikaciji? Svaki video može biti dugačak do tri minuta – to je nova dužina videa, daleko duža od ranijeg ograničenja od šezdeset sekundi. U početku su se prihvatale samo kompanije sa sedištem u Americi, ali će se to sigurno proširiti, s obzirom na globalno prisustvo TikToka.
U KORAK S VREMENOM
Kao većina influensera kulture, i ova mreža redefiniše mnoge oblasti ljudskog života, pa tako i rada. Ohrabruje ljude da koriste alatku za pisanje radnog iskustva kreativno i autentično, a usmerena je na populaciju Z, koja već živi i diše video kultivaciju. To, naravno, ne znači da pravljenje karijere putem Tik Toka neće prigrliti i oni stariji, koji su svesni da se korak s vremenom mora hvatati, naročito sada, kada se granica odlaska u penziju sistematski podiže u celom svetu.
– Na platformi se #CareerTok pokazao kao uspešna potkultura, a mi jedva čekamo da vidimo kako zajednica prihvata #TikTokResumes i pomaže da se ponovo zamisli regrutovanje i otkrivanje poslova – kaže Nik Tran, globalni šef marketinga u TikToku. Bez sumnje, #CareerTok je postao jedan od najjačih trendova na platformi. Pod ovim brzoširećim heštegom ljudi dele profesionalne savete, istinite priče i savete za postizanje i zadržavanje karijere iz snova. Ipak, postoji i veći trend koji stoji iza potencijala #TikTokResumes od potkulture koju pominje Tran. Prema nedavnom istraživanju LinkedIna, 76 odsto menadžera za zapošljavanje veruje da bi unapred snimljeni intervjui sa kandidatima bili od velike pomoći u procesu selekcije. Više od šezdeset odsto njih veruje da bi video-biografije mogle zameniti tradicionalno propratno pismo. Sam LinkedIn je uključio novu funkciju za korisnike da ožive svoje profile koristeći kratak video uvod. Iako, za sada, još zvuči prilično ludo da hram viralnih šala, kozmetičkih trikova i plesnih rutina može nekome dati posao iz snova, ovo bi mogla biti budućnost u potrazi za karijerom.
Tekst: Milica Đorđević
Foto: Profimedia