Razgovarali smo sa Tamarom Pajević, direktorkom marketinga kompanije HEINEKEN Srbija i između ostalog rešili nedoumice u vezi nekih davnašnjih stereotipa.
U kompaniji HEINEKEN smatraju da su za kategoriju piva podjednako važni i žene i muškarci. “Stereotip da je to muško piće nije u potpunosti ni tačan, s obzirom da postoji veliki procenat žena koje konzumiraju pivo. U skladu s tim, Heineken kao jedan od najvećih globalnih brendova piva, u aktuelnoj kampanji za Ligu šampiona nastoji da razbije ne samo predrasudu o pivu kao muškom piću, već i o tome da samo muškarci prate fudbal”, kaže Tamara Pajević, direktorka marketinga kompanije HEINEKEN Srbija.
Koje su veštine, a koje lične osobine potrebne da bi se postao vrhunski stručnjak u pivarskoj industriji na poziciji direktorke marketinga?
Biti uspešan direktor u jednoj dinamičnoj industriji kao što je pivarska, podrazumeva posedovanje jakih liderskih sposobnosti od vođenja i razvoja ljudi, stvaranja uspešnih timova i pozitivne atmosfere za rad, preko inovativnosti i agilnosti, do kreiranja vizije za brendove i portfolio i inspirisanja čitave organizacije da u nju veruju. Kako bi se to postiglo, mislim da ne postoji tačan manual. Svaki lider mora da pronađe svoj način, jer autentičnost i integritet igraju veliku ulogu u tome. Kada je marketing u pitanju, sve potiče od dobrog razumevanja tržišta i navika potrošača, ali i vizije o trendovima koji dolaze. Ključna stvar je definisanje strategije, ali i njena implementacija na pravi način, uz prepoznavanje vremenskih okvira u kojima ona može da se sprovede, kako bi donela najbolji rezultat.
Kakve sve mogućnosti pruža rad u pivarskoj industriji? Šta je vas opredelilo da karijeru posvetite upravo oblasti marketinga?
Tržište piva je izuzetno dinamično i konkurentno, postoji veliki broj brendova koji se bore za istog potrošača, što zapravo sam posao čini zanimljivim i izazovnim. Zahteva da svako u lancu pruži svoj maksimum kako bi se osiguralo da naši brendovi budu prvi izbor potrošača. Ono što je mene privuklo pivarskoj industriji je činjenica da je pivo jedno od najstarijih pića koje se konzumira već nekoliko hiljada godina i treće je najpopularnije piće na svetu, posle vode na prvom i čaja na drugom mestu. Kategorija je usko uvezana sa druženjem i uglavnom lepim i zabavnim trenucima koje provodimo sa dragim ljudima, dok su brendovi i platforme na kojima se grade izuzetno zanimljive. A razlog zbog čega sam se opredelila za Heineken, pored jačine kompanije i brendova, prevashodno je zbog kulture koja je vrlo inkluzivna, prihvata različitosti, dozvoljava da budeš svoj, kao i zbog vrednosti koje prepoznajem i delim sa kompanijom, kao što su strast i posvećenost onome što radimo, briga za ljude i okruženje, hrabrost da stvaramo i inoviramo, ali i da uvek nađemo način da uživamo.
Kako uspevate da uskladite poslovni život pun obaveza sa privatnim?
Posebno mi je drago što HEINEKEN kao kompanija to prepoznaje i ceni, pružajući različite modele rada, od kuće ili iz kancelarije, fleksibilno radno vreme i pregršt benefita za svakog zaposlenog. Uverena sam da ako niste u balansu, dugoročno ne možete biti uspešni ni u poslu. Smatram da je veliki udeo odgovornosti kod svakog od nas da osiguramo da upravo taj balans postoji, jer on je često različit zavisno od lične situacije, kao i perioda. Način na koji se ja trudim da to osiguram je kroz dobru organizaciju, kao i kroz pravljenje prioriteta.
Pivo se tradicionalno smatra muškim pićem. Na koji način HEINEKEN Srbija razbija taj stereotip?
Da li znate da su prvi profesionalni pivari bile žene? One su izmislile pivo koje su u staroj Mesopotamiji zvali tečni hleb. Mi u Heineken-u smatramo da su za kategoriju piva podjednako važni i žene i muškarci. Stereotip da je to muško piće nije u potpunosti ni tačan, s obzirom da postoji veliki procenat žena koje konzumiraju pivo. U skladu s tim, Heineken kao jedan od najvećih globalnih brendova piva, u aktuelnoj kampanji za Ligu šampiona nastoji da razbije ne samo predrasudu o pivu kao muškom piću, već i o tome da samo muškarci prate fudbal. Zato slogan naše kampanje i jeste Cheers to All Fans. Trudimo se da ponudimo raznovrsne propozicije piva kako bismo zadovoljili različite ukuse potrošača, od jačih gorkih lagera, do pitkijih ukusa, ali i bezalkoholnog piva.
Koji su najveći izazovi sa kojima ste se susreli tokom svoje karijere? Na koje ste projekte naročito ponosni?
Za mene je najveći izazov u karijeri bio trenutak kada sam prvi put dobila priliku da vodim tim. Verujem da će se mnogi poistovetiti sa ovim, jer momenat kada postaješ odgovoran za ceo tim, za stalno učenje i razvoj, performans, razvoj karijere kao i generalno dobrostanje ljudi u timu, to stvara jednu potpuno novu dimenziju u poslu. Ne bih izdvajala projekte, već ljude sa kojima sam imala zadovoljstvo da radim, kao i poseban ponos i zadovoljstvo koje sam imala gledajući njihov razvoj i napredak u karijeri i životu.
Kako vidite razvoj brendova u budućnosti?
Postoje određene promene koje se vide kod mlađih generacija kada je u pitanju odabir brendova, a koje postaju sve važnije, s obzirom na to da oni i jesu potrošač budućnosti. Glavni trendovi na koje će morati da se stavlja sve veći fokus jeste priča o samom proizvodu – od kvaliteta sastojaka, funkcionalnih benefita, nutritivnih vrednosti, održivosti i jednostavnosti pakovanja, i slično. Autentičnost brenda, odnosno iza čega on stoji i doslednost u tome. Doprinos zajednici i očuvanje životne sredine sve više je na agendi. Takođe, bitan element će činiti i način komunikacije, gde digitalni kanali dobijaju sve veći primat i doživljavaju novu ekspanziju. Dvosmerna komunikacija i prostor da potrošači učestvuju u dijalogu postaju sve važniji element.
Heineken Srbija je kao kompanija prepoznata po društveno odgovornim kampanjama. Na koji ste CSR projekte ponosni?
Smatramo da je vraćanje i pomaganje zajednici u kojoj radimo jako važno, jer mi možemo da napredujemo samo ako i zajednica i svet oko nas napreduju zajedno sa nama. Projekti su zaista brojni, ali bih posebno istakla naš brend Zaječarsko, koji kroz različite inicijative pomaže očuvanje našeg kulturnog nasleđa, kao i lokalnoj zajednici, neki od projekata koje bih istakla su: donacija sto hiljada obroka za ugrožene građane Srbije u partnerstvu sa Bankama hrane, donacije za pomoć srpskom olimpijskom sportu, otvaranje centra za zanatalije na jugu Srbije, kao i pomoć kulturno-umetničkim društvima u saradnji sa Savezom kulturno-umetničkih društava Srbije. Pored toga, kao kompanija trudimo se da brzo reagujemo i pomognemo kada god je moguće, kao što je bilo i na početku pandemije kada smo donirali sredstva za respiratore kako bismo pomogli građanima i našem zdravstvenom sistemu. Kao HEINEKEN, takođe vrlo vodimo računa o odgovornoj i umerenoj konzumaciji, kao i o edukaciji ljudi na tu temu. Pored toga, kako bismo obezbedili izbor našim potrošačima, imamo i propozicije sa 0% alkohola iza Heineken i Laško brendova.
Kako biste opisali trenutnu situaciju u srpskoj pivarskoj industriji? Do kakvih je promena došlo kada govorimo o trendovima?
Zanimljivi trend čini razvijanje profila ukusa piva, prevashodno kroz inovacije. Dobar primer je Zaječarsko Ekstra filtrirano pivo, koje se bazira na domaćoj recepturi Zaječarskog piva, ali ga izdvaja hladna filtracija i posebna aroma hmelja, koji ga čine neverovatno pitkim i laganim, uz izbalansirani pun ukus piva. Takođe, kategorija bezalkoholnog piva beleži rast, a mi smo prisutni sa Heineken i Laško brendovima. Posebno bih izdvojila potpuno nov proizvod na našem tržištu, a to je Laško Malt Mix sa ukusom limuna, napitak od ječmenog slada i voća, sa niskim sadržajem šećera, bez konzervansa i veštačkih boja – pravi izbor za one koji vole da uživaju u vrhunskom ukusu bez alkohola.
Tekst: Promo
Foto: Promo, Shutterstock