Matematika za devojke:  Otkrivamo sve o novom finansijskom trendu

Iako je kupovna moć opala svugde u svetu, od odlaska u šoping po  stvari koje se smatraju luksuzom, mlađe generacije ne odustaju. Tako je na TikToku odnedavno veoma popularna tema matematike za devojke ili #girlmaths, koja baca potpuno novo svetlo na kupovinu i potrošnju. Reč je o viralnom finansijskom trendu sa kojim možete da zaboravite na ono što ste učili u školi. Tiktokerke će vam rado otkriti da dva i dva ne samo da ne moraju uvek dati četiri, nego mogu dati i manje od jedan. „Matematika za devojke“ traži način da opravda kupovinu neke robe, makar vam ona nije preko potrebna. Jedan od načina za to je da se cena nekog artikla analizira prema troškovima po nošenju. Ako, na primer, kupite skupu tašnu i koristite je svaki dan tokom jedne godine, onda ta tašna košta svega nekoliko evra svaki put kada je nosite.

Takođe, kupovina nečega na rasprodaji ne samo da znači da ćete potrošiti manje, već se razlika može smatrati „pronađenim novcem“, koji se može uložiti u nešto drugo. A ako neki predmet kupite novcem koji ste slučajno pronašli u džepu, taj predmet se može smatrati – besplatnim. Trend je pokrenut na podkastu Fletch, gde su u šali savetovali slušateljki da na troškove kupovine haljine od 330 dolara gleda kao da je platila samo 110, jer je planirala da je obuče najmanje tri puta. “Uz dovoljno komplimenata, odeća se sama po sebi isplati”, glasi njihova teza.

Dok je termin o devojačkoj matematici nastao iz neugodnog pogleda na žene i njihovo upravljanje finansijama, najnoviji trend TikToka ima drugi cilj, da preoblikuje narativ oko luksuznih uživanja. Pored toga kako se ove kupovine opravdavaju, postoji i čitava psihologija o tome kako se metod plaćanja koristi. Recimo, kupovina u gotovini može da se ne posmatra kao trošenje novca, jer ne ostavlja pisani trag u bankovnom izveštaju, kao što je to slučaj sa plaćanjem karticama, utvrđuje se u istraživanju Kristifera Behlera i Su Či Huanga sa Škole za biznis na Univerzitetu Stenford. Ovo dobro funkcioniše za „kupovinu oko koje se kajemo jer osećamo nije superopravdana“, primećuje Behler. Inače, potrošači se i inače sve više okreću mogućnosti da kupuju sada, a plaćaju kasnije kako bi rasporedili troškove svoje „maloprodajne terapije“ na male rate.

Sve ovo se poklapa sa drugim svežim trendom na TikTok-u, kulturom „čašćavanja”, koja promoviše trošenje novca kao oblik brige o sebi. To je privremena uteha tokom stresnih ekonomskih vremena, uprkos tome što ekonomisti upozoravaju: svi smo izloženi bankrotu. Međutim, „matematika za devojke“ ipak ima prednosti. Recimo, u velikim kupovinama, za koje stručnjaci preporučuju da se planiraju pažljivo. – Uzimanje u obzir koliko često ćete koristiti ili nositi neki predmet pomaže da se smiri emocionalni deo mozga i da se uključi racionalni deo mozga – kaže Bred Klonc, psiholog i finansijski planer iz Kolorada. – Matematika često neće završiti u korist trošenja na luksuznu robu. Nakit i satovi mogu zadržati svoju vrednost, ali većina ostalog je imovina koja se troši – podseća Kristin Benc, direktorka za lične finansije i planiranje penzija kompanije  Morning Star. To naglašava važnost pažljivog odmeravanja tih vrsta kupovina, dodala je ona, i razmatranja kompromisa, posebno ako to dolazi na štetu vašeg ekonomskog položaja.

„Matematika za devojke“ je samo nova verzija naših pokušaja da racionalizujemo finansijsko ponašanje za koje znamo da ne bi trebalo da radimo – kaže Klonc, koji je takođe direktor IMV Advisors-a i član Saveta finansijskih savetnika CNBC-a. – A zašto postoji potreba da se to opravda? Odgovor na to je zato što sebi to ne možete priuštiti – zaključuje on.

U jeku pandemije, porast interesovanja za luksuznu robu je takođe podigao cene do neba. Delimično je za to kriv trend „tihog luksuza“, koji veliča najuglednije stilove života, iako je verovatnije da će većina ljudi živeti od plate do plate. Uzmite za primer popularnu seriju „Sukcesija“, gde središnji likovi putuju helikopterom u bejzbol kapama od kašmira Loro Piana od 600 dolara i rugaju se Burberri torbi koja se prodaje za 2.890 dolara. Tako i Kristin Benc savetuje drugima da promene pogled na luksuz. – Za mene su finansijska dobrobit i sigurnost postali važniji od luksuzne robe – kaže ona. Drugim rečima, umesto preskupe torbe, možete kupiti nešto što i dalje nije jeftino jer je kvalitetno i što ćete dugo nositi, jer je biti finansijski zdrav vrednija stvar.  

Foto: Profimedia

TEkst: Milica Đorđević