Kako je odelo ove sezone postao omiljeni odevni komad sa važnom porukom o jednakosti polova

Povratak modnog oklopa

Ukoliko bismo analizirali tendencije koje su obeležile modne kolekcije za ovu sezonu, jedna od najupečatljivijih tiče se, ne toliko samih determinantni kao što su boja, tekstura i prilika, nego jedne filozofije. Ideja o odelima za žene polariše i fascinira od kraja 19. veka i ne prestaje da nam da povoda da razmišljamo ne samo o tome kako žena može uspešno da nosi odela, nego i šta nošenje odela znači za nju. Odelo je oklop, kroj od vune koji definiše pojavu osobe u okviru korporativne arene. Naravno da je ovaj odevni komad prvobitno definisao pojavu muškarca, a da je žena morala da se izbori za to pravo. Inspirisana muškim odevanjem Koko Šanel je smekšala do tadašnju rigidnu siluetu korseta i prenaglašenih suknji. Njena moda bila je revolucionarna jer je upotrebljavala materijale koji su se opisivali kao jeftiniji. Džerzi pamuk i tvid poslužili su kao njen arsenal kojim je ona napravila revoluciju u odevanju. To je naravno kreiralo i potpuno drugu sliku žene u društvu. Ona je bila drugačija, nesputanija i željna da svet podredi sopstvenim pravilima, a ne da pripada određenom šablonu. Slična storija desila se i sa Ketrin Hepbern, vedete Starog Holivuda jedna od prvih žena koja je jasno dala do znanja da sa samopuzdanjem može da nosi muške pantalone i da ih učini senzualnim. Njena pojava na dodeli Oskara u odelu dao je hrabrost drugim ženama da postupe slično. Odelo gubi privilegiju muškog odevnog komada i postaje deo ženskog vokabulara.

ODELO U FOKUSU JESENI

Možda i najveći zagovornik upotrebe dualnosti u odevanju Iv Sen Loran bio je jedan od prvih muških kreatora koji je kreirao savremeno odelo za žene. Famozni le smoking postao je amblem nastao šezdesetih godina koji, poput Šanel s početka 20. veka, šalje jasnu poruku o fluidnosti polova. Kreativni direktor kuće Saint Laurent, Entoni Vakarelo imao je ovu činjenicu u glavi kada je kreirao jesenju kolekciju, ali ju je spojio sa vizualno jakim elementom, a to je odevanje za posao žena osamdesetih godina. Njihovi sakoi i naramenice jasno su definisali siluetu koju je Vakarelo digao na nov nivo. Doslovno, pošto su naramenice toliko upečatljive da deluju nestvarne. Konstrukcija sakoa koje je Vakarelo predstavio rađena je mesecima i bila je najtežim podvig kreatora od kako je počeo da radi za Saint Laurent. Posmatrajući defile sakoa i pencil suknji, jasno je da je ideja za kolekciju proistekla iz filma Working Girl sa Melani Grifit i Sigurni Viver. Vakarelo tu nije bio usamljen, pošto su i Mijučija Prada i Raf Simons predstavili savršenu viziju ženske garderobe za svaki dan i posao. Oni su kašmirski džemper uklopili sa suknjom A-kroja, a odelo od kože nošeno je sa upečatljivim satenskim košuljama. Đorđo Armani ostao je dosledan upečatljivoj estetici asketizma, pročišćenih linija, svedenih krojeva i vrhunskih materijala. Ono po čemu su kolekcije upečatljive jeste osečaj individualizma – odela iz ’80-ih neretko su prikrivali žensku siluetu i činili da se odelom uklopi u muški klub. Maksimilijan Dejvis, kreativni direktor kuće Ferragamo, besprekoran kroj predstavio je kao komplet sakoa i šortsa. Mijučija Prada za Miu Miu imala je sličnu primisao na umu, te je pleteninu i krojeve gornjih delova uklopila sa donjim vešom i čarapama. Kolekcije koje su predstavljene za ovu sezonu, slave lepotu ženske pojave u odelu. Greške iz prošlosti o androgenosti pojave ove sezone se ispravljaju.

NOVA GARDA

Ko su žene koje nam danas služe za primer i samouvereno vladaju korporativnom arenom, a samim tim i nose odela? Supruga Džordža Klunija predstavlja jedan od najuspešnijih primera žene koja uspešno balansira svoje poslovne aktivnosti i aktivizam, a da pri tom odaje utisak rafiniranosti i elegancije. Dizajnerka enterijera sa statusom modne ikone Keli Versler samouvereno odela uklapa sa aksesoarima koji joj daju na ekscentričnoj pojavi. Glumačka superzvezda Zendaja neretko se u privatnom životu, ali i crvenom tepihu pojavljuje u odelima, isto kao i Ema Votson i Anđelina Žoli koja je izazvala lavinu pozitivnih komentara kada se na dodeli Oskara pojavila u smokingu, pre nego konvencionalnoj toaleti. Pored toga što je odevni komad specifične i kompleksne konstrukcije, odelo je ideja o snazi pojave i nameri da se ona ispolji bez obzira na pol.

Tekst: Marko Mrkaja

Fotografije: Profimedia