Ukoliko bismo analizirali tendencije koje su obeležile modne kolekcije za ovu sezonu, jedna od najupečatljivijih tiče se, ne toliko samih determinantni kao što su boja, tekstura i prilika, nego jedne filozofije. Ideja o odelima za žene polariše i fascinira od kraja 19. veka i ne prestaje da nam da povoda da razmišljamo ne samo o tome kako žena može uspešno da nosi odela, nego i šta nošenje odela znači za nju. Odelo je oklop, kroj od vune koji definiše pojavu osobe u okviru korporativne arene. Naravno da je ovaj odevni komad prvobitno definisao pojavu muškarca, a da je žena morala da se izbori za to pravo. Inspirisana muškim odevanjem Koko Šanel je smekšala do tadašnju rigidnu siluetu korseta i prenaglašenih suknji. Njena moda bila je revolucionarna jer je upotrebljavala materijale koji su se opisivali kao jeftiniji. Džerzi pamuk i tvid poslužili su kao njen arsenal kojim je ona napravila revoluciju u odevanju. To je naravno kreiralo i potpuno drugu sliku žene u društvu. Ona je bila drugačija, nesputanija i željna da svet podredi sopstvenim pravilima, a ne da pripada određenom šablonu. Slična storija desila se i sa Ketrin Hepbern, vedete Starog Holivuda jedna od prvih žena koja je jasno dala do znanja da sa samopuzdanjem može da nosi muške pantalone i da ih učini senzualnim. Njena pojava na dodeli Oskara u odelu dao je hrabrost drugim ženama da postupe slično. Odelo gubi privilegiju muškog odevnog komada i postaje deo ženskog vokabulara.
ODELO U FOKUSU JESENI
Možda i najveći zagovornik upotrebe dualnosti u odevanju Iv Sen Loran bio je jedan od prvih muških kreatora koji je kreirao savremeno odelo za žene. Famozni le smoking postao je amblem nastao šezdesetih godina koji, poput Šanel s početka 20. veka, šalje jasnu poruku o fluidnosti polova. Kreativni direktor kuće Saint Laurent, Entoni Vakarelo imao je ovu činjenicu u glavi kada je kreirao jesenju kolekciju, ali ju je spojio sa vizualno jakim elementom, a to je odevanje za posao žena osamdesetih godina. Njihovi sakoi i naramenice jasno su definisali siluetu koju je Vakarelo digao na nov nivo. Doslovno, pošto su naramenice toliko upečatljive da deluju nestvarne. Konstrukcija sakoa koje je Vakarelo predstavio rađena je mesecima i bila je najtežim podvig kreatora od kako je počeo da radi za Saint Laurent. Posmatrajući defile sakoa i pencil suknji, jasno je da je ideja za kolekciju proistekla iz filma Working Girl sa Melani Grifit i Sigurni Viver. Vakarelo tu nije bio usamljen, pošto su i Mijučija Prada i Raf Simons predstavili savršenu viziju ženske garderobe za svaki dan i posao. Oni su kašmirski džemper uklopili sa suknjom A-kroja, a odelo od kože nošeno je sa upečatljivim satenskim košuljama. Đorđo Armani ostao je dosledan upečatljivoj estetici asketizma, pročišćenih linija, svedenih krojeva i vrhunskih materijala. Ono po čemu su kolekcije upečatljive jeste osečaj individualizma – odela iz ’80-ih neretko su prikrivali žensku siluetu i činili da se odelom uklopi u muški klub. Maksimilijan Dejvis, kreativni direktor kuće Ferragamo, besprekoran kroj predstavio je kao komplet sakoa i šortsa. Mijučija Prada za Miu Miu imala je sličnu primisao na umu, te je pleteninu i krojeve gornjih delova uklopila sa donjim vešom i čarapama. Kolekcije koje su predstavljene za ovu sezonu, slave lepotu ženske pojave u odelu. Greške iz prošlosti o androgenosti pojave ove sezone se ispravljaju.
NOVA GARDA
Ko su žene koje nam danas služe za primer i samouvereno vladaju korporativnom arenom, a samim tim i nose odela? Supruga Džordža Klunija predstavlja jedan od najuspešnijih primera žene koja uspešno balansira svoje poslovne aktivnosti i aktivizam, a da pri tom odaje utisak rafiniranosti i elegancije. Dizajnerka enterijera sa statusom modne ikone Keli Versler samouvereno odela uklapa sa aksesoarima koji joj daju na ekscentričnoj pojavi. Glumačka superzvezda Zendaja neretko se u privatnom životu, ali i crvenom tepihu pojavljuje u odelima, isto kao i Ema Votson i Anđelina Žoli koja je izazvala lavinu pozitivnih komentara kada se na dodeli Oskara pojavila u smokingu, pre nego konvencionalnoj toaleti. Pored toga što je odevni komad specifične i kompleksne konstrukcije, odelo je ideja o snazi pojave i nameri da se ona ispolji bez obzira na pol.
Tekst: Marko Mrkaja
Fotografije: Profimedia