Iako je prisustvo influensera u svetu medija i pop-kulture sada opšte mesto i stvar uobičajenosti, njihovi počeci koji su se desili pre manje od dve decenije ukazuju na značaj u demokratizaciji medija. Influenseri su u svari bili fizička lica, bilo ko od nas, koji su svoj pogled na svet iskazivali na platformama i društvenim mrežama. Kjara Feranji je osvojila svet blogom 2009. godine. The Blonde Salad bio je njen način komuniciranja svakodnevnih stilskih kombinacija sa ostatkom modnih sladokusaca.
Tamara Kalinić je to isto počela kao farmaceutkinja. Njen blog Glam and glitter daje nam uvid u njene stajlinge, modne komade, detalje i beauty proizvode koje voli da koristi, a neretko obrađuje teme kao što su Kako pametno iskoristiti sniženja tokom Crnog petka ili Kako se obući u old money stilu. Deceniju i po kasnije, Feranji je plantarno popularna zvezda sa 30 miliona pratilaca na Instagramu, udata za pevačku superzvezdu, sa ugovorima sa brendovima kao što su Pomellato, Pantene, Tod’s, Hublot, Louis Vuitton. Kalinić je svetski poznat influenser sa preko 1.5 miliona pratilaca i zavidnom reputacijom najprestižnijih brendova sa kojima ima saradnju slobodno možemo reći na dnevnom nivou.
Snaga influensera postala je izražena da se čak i slavne ličnosti pretvaraju u influensere, pre nego da se bave svojim primarnim zanimanjima. Ceo tok društvenog života i medija usmeren je na telefon i na Instagram/Tik Tok/Snapchat da je pitanje vremena kada će komuniciranje brendova i ljudi koje tamo angažuju postati apsolutni imperativ. Stigma koju su influenseri imali u modnom svetu vezana za njihov kredibilitet je polako otklonjena, s obzirom da se gore pomenuta demokratizacija dešava na medijskom planu i da su influenseri kanal komunikacije između brenda i publike. To je posao koji oni mnogo bolje izvode u odnosu na modne publikacije koje da bi održale svoj renome treba da imaju prizvuk nedodirljivosti. Influenseri su se definisali kao tržište i industrija samo po sebi, a publicitet kojim gospodare znači da su izuzetno traženi od strane brendova, kako bi komunicirali vrednosti tog brenda i preplitali ih sa sopstvenim. Pitanje je vremena kada će modni influenser da postane modni brend, s obzirom da postaju brendovi sami za sebe i generišu nemali broj pratilaca/potencijalnih kupaca.
Gore pomenuta Kjara Feranji osnovala je sopstevni brend Chiara Ferragni Collection 2013. godine. Brend je započeo sa kolekcijom cipela, da bi se vremenom proširio na nakit, odeću, pa čak i odeću za decu. Četiri godine kasnije od osnovanja Feranji povećava svoju vidljivost otvaranjem prodavnica u Parizu, Milanu, Šangaju i Hong Kongu. Šveđanka Elin Kling oduševljavala je svet mode svojim rafiniranim osećajem za stil. Ona je prestala da se bavi poslom blogera da bi svoju estetiku plasirala na mnogo značajnijem kanalu – kao vrlo popularni brend Toteme koji sa svakom kolekcijom nudi probran broj komada koji će se lako uklapati i nositi. Toteme je osnovala sa suprugom Karlom Lindmanom 2014. godine u Njujorku, da bi se dve godine kasnije preselili u rodnu Švedsku. Danas imaju prodajen objekte u Njujorku, Štokholmu, Kini i prisustvo na svakoj značajnijoj multibrand online platformi za kupovinu, kao što su Net-a-Porter i My Theresa. Nemačka blogerka Ejling Frojnd iskoristila je svoj influens i pretvorila ga u dizajnerski projekat. Poput Kling, Frojnd je sa suprugom osnovala 2018. godine brend koji se bavi proizvodnjom pletenina visokog kvaliteta. By Aylin Koenig kreira odeću od eko-održivih opcija, kao što su reciklirani kašmir, pamuk, liocel i Ecovero viskoza. Izrada pletenina radi se isključivo u Italiji i Portugalu u porodičnim gazdinstvima koji se generacijama unazad bave pravljenjem džempera.
Ukoliko postoji jedan stil kome se žene širom sveta dive to je francuski. Nonšalantnost i pojava koja uvek deluje svedeno, ali sa snagom da privuče pažnju predstavlja definiciju pariskog šika. Sa preko dva miliona pratilaca na Instagramu Žan Damas savršeno oslikava duh francuske elegancije, a preko brenda Rouje ona ga je omogućila i svetskim konzumentima. Damas je devojka iz Pariza i savršeno oslikava duh žene koja želi da dizajnira oseću za druge žene. Kako sama kaže poenta njene odeće jeste da prvo žena svojom pojavom bude primećena, pa tek onda zbog haljine koju nosi. Njeni favoriti su haljine cvetnog printa na preklop, uklopljene sa kaputom neutralnih boja. Zima je savršena prilika za nošenje čizama do kolena, dok će topliji deo godine biti rezervisan za sandale.
Američka blogerka korejskog porekla Ejmi Song predstavlja jednu od najznačajnijih influensera današnjice. Njen blog Song of Style osnovan je 2008. godine i vremenom je prerastao u dve knjige od kojih je Capture Your Style iz 2016. godine završio na listi bestselera The New York Times. Song je svoju platformu iskoristila kako bi razvila modni brend koji nosi ime njenog bloga. Modni brend je osnovala u partnerstvu sa modnom kompanijom Revolve i trenutno broji preko dve stotine odevnih komada koji šalju poruku o devojci koja je svedena, ali sa sofisticiranom estetikom. Nju trendovi ne zanimaju koliko vanvremenski komadi koje će nositi iznova. Ona je energična, ima svoju umetničku crtu i razigrane je prirode, baš kao Ejmi Song. Komadi iz kolekcije su uključuju haljine sa kimono-rukavima, čizme sa drvenom blok-štiklom i oversized pletenine.
Rumi Nili savršeno oslikava duh Kalifornije i ležeran stil je pretočila u brend Are You Am I osnovan 2014. godine. Poput Song, Nili je iskoristila Revolve platformu kako bi predstavila modnu liniju koja oslikava njen svakodnevni stil, a lagane nepretenciozne kreacije lako su nosive i uklopive sa drugim odevnim komadima, poput kožnih jakni ili kaputa. Nadahnuta lakoćom ranog jutra i prve kafe, koncept Bébé by Dunja najpoznatije srpske influenserke Dunje Jovanić jedan je od najuspešnijih modnih projekata na našim prostorima. Univerzalni komadi osmišljeni su tako da mogu da se iznesu iz dana u veče, da budu jednostavni za uklapanje i da se osoba koja ih nosi dobro oseća u svojoj koži.
Platforma koju svaki influenser ima predstavlja mogućnost za razvijanje ličnog narativa i specifičnog manira komunikacije. Influenser je kadar da kreira sopstveni kanal i da sopstvene vrednosti direktno komunicira sa javnošću. Produkcija sadržaja znači da je sve veći broj influensera kreiraju mehur koji će u jednom trenutku pući. Kada se taj projekat završi, pitanje je šta se dalje dešava i na koji način nastaviti poslovne aktivnosti. Moda se tu nameće kao odlično mesto nastavka poslovnih aktivnosti i preplitanje ličnog narativa sa vidljivim proizvodom koji se u nekoliko klikova mišem mogu kupiti.
Tekst: Marko Mrkaja
Fotografije: Profimedia