Bila je ikona stila i definicija njujorškog šika devedesetih. Po nekima, ona je bila američki pandan Dajane Spenser i jednako poznata po svojim modnim izborima koliko i po bliskim vezama sa najpoznatijom političkom dinastijom Sjedinjenih Država. Nakon što se 1996. godine venčala za sina Džona F. Kenedija i Džeki O, publicistkinja, za brend Calvin Klein stala je pod svetla reflektora i fotografisana je bukvalno gde god da je krenula. Bez obzira da li je šetala psa ili prisustvovala gala-večeri, svaki njen korak je dokumentovan i sa sigurnošću se može reći da je bila najviše fotografisana Amerikanka devedesetih. Postala je sinonim za dobar ukus, nenametljivu pojavu i modni minimalizam. Monohromatske kombinacije od Beset-Kenedi predstavljale su svetao primer rafiniranosti izražene na američki način.
AMERIČKA DEVOJKA
Njena zvezda sijala je sve do prerane smrti, kada je 1999. godine poginula u nesreći u trideset trećoj godini, sa suprugom i sestrom. Budući da modne tendencije idu ciklično, pojava trenda devedesetih na jesenjim modnim pistama, poslužila je kao reminiscencija na Džeklin Beset Kenedi i njen sveden, ali neustrašiv stil. On je zasnovan na nošenju odevnih komada kao što su kardigani i pencil suknje, kaput na jednoredno kopčanje koji se nosi na farmerke, a all black odevna kombinacija razdrmana je kaputom sa leopardskim printom.
The New York Times ju je čak okarakterisao kao duha influensera, s obzirom da je ona najznačajniji primer estetike ovog perioda. Devedesetih godina prošlog veka, Njujork je bio apsolutni epicentar sveta i oči modne industrije bile su uprte u gardu američkih dizajnera, kao što su Izah Mizrahi, Mark Džejkobs, Helmut Leng, Kejt Spejd i Tod Oldam. Samim tim, informacija da će aukcijska kuća Sotheby’s New York imati prodaju njene garderobe izazvala je veliku pažnju. Ista aukcijska kuća prodala je crveni džemper Ledi Dajane Spenser za neverovatnih milion dolara.
Na aukciji će se naći tri odevna komada iz poseda Džeklin Beset Kenedi, a trenutno se nalaze u rukama njene prijateljice i nekadašnjeg izvršnog asistenta Rouzmeri Terencio. Ona je Kenedi okarakterisala kao njenu modnu kumu. Prvi komad je Prada vuneni kaput na jednoredno kopčanje koji je Džeklin Beset Kenedi neretko nosila sa ovalnim naočarima za sunce i sa Prada Spazzolato tašnom. Kaput je takođe nošen na inauguraciju Džona Klintona, kada je 1997. godine postao predsednik SAD. Drugi komad na aukciji je takođe kaput, bez jasne dizajnerske etikete iz šezdesetih. Terencio ga je dobila kada je išla na romantični sastanak. Beset-Kenedi joj je rekla da su je paparaci slikali toliko puta u njemu da će početi da je ismevaju da ništa drugo ne nosi. Poslednji komad na aukciji je mantil na dvoredo kopčanje japanskog dizajnera Jođija Yamamota. Beset-Kenedi ga je nosila na predstavljanju medalje Džeklin Kenedi-Onazis koja je dodeljena 1997. godine glumcu Robertu de Niru. Početkom ove godine crna haljina Beset-Kenedi prodata je na aukciji u Londonu za oko devet hiljada dolara, a za tri odevna komada sa Sotheby’s aukcije očekuje se da će dostići cenu od 30.000 dolara svaki.
IKONA ZA SVA VREMENA
Ova godina posebno je nostalgična za prerani odlazak američkog para koji je definisao devedesete u Njujorku. Na leto se navršilo četvrt veka od tragične pogibije. Trenutno se snima TV serija pod nazivom American Love Story i kao centralnu temu ima sina američkog predsednika i njegovu suprugu, kao power couple za sva vremena. Beset-Kenedi je pre svega svima ostala u pamćenju po izvanrednom modnom izrazu. Rad u modnoj industriji doneo joj je kontakte i priznanje kao uticajna publicistkinja tada jednog od najpoznatijih američkih brendova, ali je njen način odevanja i pristup modi doneo svetsku popularnost. Čak iako možda monohromatsko odevanje nije svačija estetika, Beset-Kenedi je pokazala kako se moda nosi sa samo nekoliko efektnih detalja.
Uvek je bila odevena sa merom, a bila je i dobar primer nošenja određenih detalja, kao što je Prada torba, iznova i iznova. Komadi su bili malobrojni, rado nošeni i uklapani, tako da je njena pojava dolazila do izražaja. Forme koje je nosila dokaz su stilskog minimalizma i vrhunskog poznavanja koja odeća pristaje pojavi i na koji način se ona uspešno uklapa. Beset-Kenedi je bila ultimativna It devojka njujorške modne i društvene scene, a istinsku modnu konkurenciju imala je u pojavi Ledi Dajane Spenser koja je, nažalost, doživela istu tragičnu sudbinu dve godine pre Beset-Kenedi. Njena pojava postaje još intenzivnija u modnoj kolektivnoj podsvesti, jer prevazilazi modu i sugeriše određeni način života koji je danas nepostojeći.
Ona je deo nostalgije i žalom za minulim vremenima, kada je način života bio jednostavniji, bez društvenih mreža, influensera i suvišne količine informacija, koje opterećuju. Mnogo važnija poruka jeste da moda služi kako bi se određeni način života u njoj dešavao. Modni izbori Džeklin Beset-Kenedi govore o kupovini malog broja artikala izvanrednog kvaliteta, koji su nošeni iznova i uklapani na različite načine. Ona je u njima šetala psa, išla u nabavku ili na posao, ali isto tako pohađala vrlo značajne prijeme, koji se najčešće vezuju za Demokratsku stranku. Kao što je legendarna urednica magazina Harper’s Bazaar i Vogue Dajen Vrilend nekada izjavila – Nije bitna moda, nego život koji se vodi dok se ta moda nosi. Beset-Kenedi je s razlogom ostala upamćena kao istinska modna ikona koja je nosila vanvremensku modu i dan-danas služi primer kako ne biti žrtva marketinga, preteranog konzumiranja i slušanja sopstvenog bića ukoliko govorimo o smislenom odevanju.
Tekst: M.M.
foto: Profimedia