Moda je umetnost nalik romanu, veština da se ispriča ono što iznenađuje, što nikada nije ranije viđeno. A sada modna pista ima niz novih junaka koji nisu od krvi i mesa, već su proizvod kodova i algoritama. To su modeli koje je kreirala veštačka inteligencija (AI), a modne kompanije počinju da ih koriste kako bi otvorile beskonačneh estetskih mogućnosti. AI modeli su digitalno kreirane figure, koje mogu da izlože odeću i aksesoare kao i ljudski modeli. Mogu se prilagoditi tako da prikazuju različite tipove tela, uzraste, veličine i tonove kože, da ponude širok spektar autfita za komade koje “nose”. Oni nisu samo statične digitalne lutke, nego su sposobni da preobraze svoj izgled, stilove i okruženja – prostim pritiskom na dugme. Dizajnirani su tako da prikažu modne kolekcije na mnogo novih načina i da daju brendovima mogućnost da izgled svojih predmeta i “manekena” prilagođavaju u hodu. Smanjuju potrebu za skupim profesionalnim fotografisanjem. Brendovi više ne moraju da brinu o angažovanju pravih i skupih modela i mogu lako da stvaraju i obilikuju AI modele prema potrebama svojim, i svoje ciljne publike. Ovo modnim kućama daje neograničenu kreativnu kontrolu da svoju odeću predstave u najpovoljnijem svetlu. A što se tiče klijenata, oni uz AI modele mogu da vide kako bi odeća izgledala na telu koje je slično njihovom. Korišćenje modela koje stvara veštačka inteligencija je odlična za očuvanje životne sredine, a njihova upotreba je laka, jer čak i ljudi bez prethodnog iskustva u modeliranju ili fotografiji mogu da kreiraju profesionalne slike za svoje proizvode. Ovo otvara mnogo novih mogućnosti za velika i mala preduzeća.
Međutim, priča o AI modelima ima i tamniju stranu. Digitalni modeli se mogu usavršiti na način na koji ljudi ne mogu, a to pred nama postavlja nerealne standarde lepote i pogoršava već ionako postojeće probleme sa imidžom tela. Izmeštanje ljudskih modela i njihova zamena verzijama veštačke inteligencije takođe može dovesti do ekonomskih posledica u modnoj industriji. Primena AI modela će neizbežno pokrenuti etičke rasprave, recimo oko zloupotrebe fabrikovanih slika. I, ono što je najvažnije, pravi modeli su ti koji donose autentičnosti brendovima i daju ljudsku povezanost između mode i klijenata. Oni koji cene ta “starinska” iskustva lako će okrenuti leđa brendovima samo zbog toga što se umesto prirodne lepote, gracioznosti i talenta, koristi veštačka inteligencija.
Levi’s, legendarni brend teksasa, trenutno je na začelju liste onih koji su odlučili da eksperimentišu sa odećom nastalom upotrebom veštačke inteligencije. Njime neće potpuno zameniti ljudske modele, nego, kako je objašnjeno, žele da povećali raznolikost u iskustvima kupovine. Levi’s je ušao u partnerstvo sa Lalaland.ai, vodećim digitalnim modnim studijom. Međutim, stvari nisu prošle kako je očekivano. Kompanija se suočila sa olujom kritika, pa je morala da objavi novu izjavu u kojoj pominje podsticanje raznolikosti.
Istina je da se evolucija ni u jednoj industriji, pa ni modnoj, ne može više zaustaviti, naročito zato što je upotreba AI modela isplativija. . Ipak, ako ništa manje, biće uzbudljivo gledati kako ova inovativna tehnologija menja pejzaž trgovine na mreži, čineći je personalizovanim i raznovrsnijim korisničkim iskustvom.
foto: profimedia
tekst: Milica Đorđević