Od svih modnih sezona Cruise (neki ih oslovljavaju kao Resort) kolekcije bude posebnu pažnju i rasplamsavaju maštu jer uz modne aspekte svake kolekcije uključuju i ideju o putovanju i osvajanju nepreglednih prostranstava i destinacija. Činjenica da najveći luksuzni brendovi ovu ideju zaista sprovode u delo daje dodatnu težinu kolekcijama koje se inače klasifikuju kao pretkolekcije, tačnije komercijalniji pandami glavnih kolekcija za proleće-leto i jesen-zimu. Predstavljene sredinom godine, sa naznakama da su u radnjama širom sveta u novembru i decembru, Cruise kolekcije su s jedne strane dokaz modnog konzumerizma, a s druge savršen poligon za ispitivanje sile određenih brendova. Za ovu sezonu kolekcije su započete sa pariskom kućom Chanel i kolekcijom koja nas vodi u Los Anđeles. Viržini Vijard se odlučila za Grad anđela kao lokaciju na kojoj je prikazala kolekciju nadahnutom filmom. Sa Paramount vodenim tornjem u pozadini Chanel je na džinovskom filmskom ekranu prikazao kolekciju koja za cilj ima mladu modnu publiku, sa kreacijama duginih boja i obiljem šljokica, kristala i pajeta. Tvid kao DNK materijal ove kuće zadržao je svoju dominaciju, ali je interpretiran u vidu kraćih formi. Jasna je namera da se brend podmlađuje i prilagođava sve većim budžetima finansijski nezavisne generacije Z. Pored toga defile je upotrebljen kao savršen marketinški alat, s obzirom da je brend izazvao veliku pažnju prisustvom u filmu Barbie (glavna glumica Margo Robi je ambasador brenda), a revija se desila u istom trenutku kada i predstavljanje novorenoviranog butika na Beverly Hillsu.
Gucci je bio sledeći brend koji je predstavio kolekciju na atipičnoj lokaciji i to u kompleksu kraljevske palate iz 14. veka u Seulu. Gyeongbokgung zdanje je poslužilo kao savršen mizanscen za prikazivanje modne kolekcije, a modeli su šetali uz muziku koju je komponovao Jung Đeil. Iako možda ne znate ko je korejski kompozitor, sasvim sigurno znate film Parazit i seriju Squid game za koje je radio muziku. Čekajući glavnog dizajnera Sabata De Sarna da preuzme kormilo, kolekcija je izvedena od strane dizajnerskog tima i predstavljala je omaž užurbanoj energiji Seula. Do nedavno uspavana metropola između velikog Šangaja i još većeg Tokija, Seul je pokazao da je jedan od vodećih modnih metropola, da ne spominjemo i jedno od najznačajnijih tržišta luksuznih brendova. Kolekcija je suptilan pokazatelj da modni brendovi imaju finansijsku računicu u svakom trenutku. Enormni troškovi dolaska svetskih zvanica na event, kao i zakup najpoznatije palate u Južnoj Koreji samo su investicija koja će dati dividende kilometar dalje, u butku u centru grada. Kodovi brenda posvećeni su futurizmu i njihovom preplitanju sa dekonstruisanim formama upečatljivim za street style Seula.
Dok se firentinski brend zaputio na Daleki Istok, Marija Gracija Kjuri, kreativna direktorka kuće Dior odlučila se za Meksiko Siti. Kjuri ima vešt pristup kreiranju i kolekcije oblikuje poštujući nasleđe kuće za koju radi, ali sa detaljima upečatljivim za genius loci. Tako je klasični Bar sako u ovoj kolekciji izveden od pliša sa vezom tipičnim za Meksiko, obuća su bile čizme i kaubojke, a silueta je komotna i od denima. Razlog uspeha od Kjuri krije se i u činjenici da ona u svakom trenutku razmišlja o ženskim pionirima koje su pomerile granicu emancipacije polova. Feminizam je sastavni deo njenog vokabulara, a Meksiko ju je inspirisao da istraži i predstavi umetnice poput Leonore Karington, Tine Modoti i naravno Fride Kalo koje su svojim radom pomerale granice. Pored toga Kjuri kultiviše duh lokalne zajednice i zanatlija manuelnih veština i vrlo rado ih predstavlja u svojim kolekcijama.
Ukoliko postoji jedan dizajner koji sa pasijom interpretira manir futurizma u kolekcije brenda to je Nikola Geskijer. On je izazvao senzaciju radeći za kuću Balenciaga, a nakon toga preko deset godina je proveo radeći za Louis Vuitton. Geskijerove Cruise kolekcije su između ostalog omaž lepotama svetske arhitekture. Za deset godina rada za najveći modni brend na svetu, Geskijer je obeležio kolekcijama u muzeju Niteroi u Rio de Žaneiru, kući Džona Lotnera u Palm Springsu, kao i zdanju arhitekte Luisa Kana u San Dijegu. Međutim, za najnoviju Cruise kolekciju kreativni direktor se odlučio da promeni pristup. Umesto na nekom zdanju modernističke arhitekture, Geskije je kolekciju predstavio na sanjivoj lokaciji Isola Bella, privatnom ostrvu na jezeru Mađore koji je pripadao porodici Boromeo preko 500 godina. Kako je sam izjavio, Italija je prelepa, ali su jezera misteriozna i opčinjavaju nepoznatim. Velika količina vode definiše i klimu, pa ne čudi što oko jezera ima dosta padavina koje su zadesile i dan održavanja revije. Voda je inspirisala kreativnog direktora koji je predstavio kolekciju romantičnog futurizma i formi karnera i volumena nadahnutim sirenama. Vrt i drvoredi sa vizurom Alpa poslužili su kao spektakularne kulise za održavanje revije kojoj je prisustvovalo hiljadu zvanica.
Nije tajna da moda počiva na imaginarnom, neopipljivom i da ima za cilj da napravi emotivno iskustvo. Upravo ta emocija vezuje se za putovanje, za svakog od nas, pa ne čudi što su modne kuće kreirale Cruise kolekcije kao počast putovanjima. One na suptilan način manipulišu kodove nasleđa i podređuju ih sopstvenim interesima. Pored spektakulranih kolekcija, ovi projekti su savršena studija slučaja kako upotrebiti marketing u službi brenda.
Tekst: Marko Mrkaja
Fotografije: Profimedia