Pokrivanje glave, tačnije ukrašavanje šeširima i aksesoarima oduvek je bilo simbol moći i autoriteta. U drevnom Egiptu, samo je faraon mogao da nosi detalje za pokrivanje glave naglašenih dimenzija, preko kojih se nosila kruna. Sve ostale klase nosile su perike, napravljene od biljnih vlakana, dok su robovi jedini bili lišeni kose i detalja, time što su imali obrijane glave. Što je osoba bila bogatija i njen stalež veći, to joj je perika bila veća. U drevnoj Grčkoj ukrašavanje glave nije bila praksa, dok je u Srednjem veku to postao slučaj, kako bi se pripadnost određenom staležu bolje iskazala. Muškarci i žene su se ukrašavali aksesoarima za glavu od perja, sa krznom i komadima nakita. U 14. veku predstavljena je kreacija koja se zvala genin i predstavlja šešir kupastog oblika visine i do šezdeset centimetara, sa koje je pušten veo. Sa Istoka je došla moda nošenja turbana koji su nosili i muškarci i žene. Prvobitno su ih nosili Persijanci, da bi ih raširili širom arapskog sveta. U 17. i 18. veku nestali su iz mode da bi se vratili na velika vrata za vreme Napoleonovog rata u Egiptu i tokom Drugog svetskog rata.
ŠEŠIRI SU SADA
Kada su se završile revije u Parizu i time okončale prezentacije kolekcija za jesen/zimu, jedan od najupečatljivijih trendova koje smo mogli da primetimo u kolekcijama jeste korišćenje šešira, kapa i drugih aksesoara za ukrašavanje glave. Tomi Hilfiger ostao je dosledan svojoj preppy estetici i na jesenjoj kolekciji predstavio između ostalog i kačkete presvučene vunom i kašmirom, koji savršeno komuniciraju sa kaputima od kamilje dlake i vunenim pleteninama. Ana Sui, takođe je bila inspirisana različitim vidovima pokrivanja glave. Od stavljanja marame preko glave, pa do vunenih kapa i poštarskih kapa od tvida, Sui je oduševila upotrebom obilja ovih detalja. Na suptilan način, ovi trendovi flertuju sa Y2K estetikom kada su između ostalog najveće zvezde nosile upravo aksesoare za glavu. Britni Spirs je u tom periodu imala stajlinge koji su uključivali kaubojske šešire, poštarske šešire, moskovke i kačkete. Britanski dizajner Bora Aksu poetiku 19. veka u svojoj jesenjoj kolekciji predstavio je između ostalog i detaljima za ukrašavanje glave. Šeširići sa tilom, kape od miljea i aksesoari sa zečjim ušima poslužili su kao manir kako bi iskazao romantiku asketizma. Trenutno jedan od najaktuelnijih dvojaca u svetu mode, Raf Simons i Mijučija Prada, kolekciju svedene pojave akcentovali su detaljima u vidu šešira koji su tretirani različitim peruškama u boji, kako bi im se dalo na dekadenciji. Kapa moskovka sa ružičastim perjem nošena sa odelom od vune deluje korporativno i militantno, kao vesnik jesenje svedenosti. U poslednjoj kolekciji za kuću Chanel, Viržini Vijard upotrebila je različite akseosare za glavu. Pažnju su skrenuli veliki slamnati šeširi koji su nalikovali na one iz dvadesetih kada je Koko Šanel započela svoju karijeru u Dovilu, a pored toga predstavila je kape od tvida, materijala po kom je kuća poznata u svetu.
ANALITIKA DETALJA
Nakon jesenjih kolekcija, zabeleženo je interesovanje javnosti za ukrase za glavu. Poštarske kape imale su porast od 219% na tržištu, dok je njihova nedeljna pretraga porasla za 17%. U svetu popularne kulture, pojave javnih ličnosti rezonuje sa naglašenom potražnjom određenih odevnih komada. Samim tim, činjenica da je Bijonse kao sastavni deo svog vizuelnog identiteta za poslednji album i turneju imala kaubojski šešir, ne čudi naglašeno interesovanje za isti. Svi zainteresovani kaubojske šešire mogli su da vide, a od septembra i da kupe u kolekciji američkog dizajnera Vilija Čavarije. Modni stručnjaci smatraju da je prisustvo šešira na revijama ove sezone pobeda mode nad utilitarnošću i da su oni prisutni kao element kojim se određena odevna kombinacija akcentuje i naglašava. Teško je ostati neprimećen sa masivnim Chanel šeširom ružičastih tonova ili pak Prada moskovkom od perja. Sa strane biznisa, modni brendovi kreiraju aksesoare kao dodatne motivatore kupovina. Njihova atraktivna pojava na revijama, učinila ih je glavnim akterima stajlinga.
Foto: Profimedia
Tekst: M.M.