Uzmemo li u obzir nedelju visoke mode u Parizu zaista možemo da steknemo utisak da se modni svet ponovo vraća u normalu. Sa 15 revija u kalendaru kvota je duplirana u odnosu na prošlu godinu, što je čini reinkarnacijom nekih prošlih divnih godina.
Krenimo od početka. Od čuvene modne kuće Schiaparelli ništa manje nismo ni očekivali. Daniel Rozberi nastavlja tradicionalno da koristi motive iz raznih kultura u svojim kreacijama. Pod nazivom “doba discipline” Rozberi je strvorio kolekciju koja se sastoji od samo tri boje: crne, bele i zlatne. Inspirisan mitologijom, Rozberijeva najnovija kolekcija definicija je elegantno suzdržanog luksuza. Magičan i eteričan efekat zaista nije izostao.
Sa druge strane, bez obzira što je ovogodišnja revija visoke mode brenda Dior održana u vrtovima Pariskog Muzeja Rodin, što je složićete se tipično francuski, srce kreativne direktorke Marie Gracije Kjuri bilo je u Indiji. Ovom kolekcijom želela je da skrene pažnju na Indijske veštine, talentovane indijske zanatlije koji, kako ističe, sa istim znanjem i stručnošću kao i dužinom tradicije, vezu kao Francuzi i Italijani. Dakle, zaključak je da ovo kulturno nasleđe definitvno ne pripada samo Evropi. Dok kolekcija odiše jednostavnošću, tepiserije na zidovima umetnika Madvi Pareksa oslonjene su na narodnu umetnost, seoske zanate i simbole ženske energije.
Ruska dizajnerka Ulijana Serženko glavne motive za svoju kolekciju pronašla je u art-dekou podsećajući na samopouzdanje i optimizam 20-tih godina prošlog veka. Inspirisana sovjetskom slikarkom Ljubovom Popovom, Serženko je prilagodila kubističke art motive u čipkaste korsete, šare i siluete. Interpretacija geometrijskih motiva u vidu pompona, broševa i kapa za kupanje, prožima gotovo sve stajlinge.
Galopiranjem pistom, otvoren je Chanel šou u Grand Palais Éphémère u Parizu. Odevena u sako od crnog tvida Šarlot Kasaragi pružila nam je fascinanti spoj fantazije i stvarnosti za pamćenje. To je trenutak kada suštinski razumete šta zaista znači termin visoka moda. Modnom pistom inspirisanom trkačkim stazama, smenjivali su se modeli u tradicionalnim Chanel siluetama ukrašenim perjem, šljokicama i blistavom mrežom. Dok su modeli debitovali raskošnom pistom čiji dizajn potpisuje slavni francuski umetnik Zevier Velhan, prijatelj kuće kompozitor Sebastijan Telier nastupio je na reviji u pratnji neočekivanih predimenzionirah instrumenata.
Prepoznatljiva po preciznom a kompleksnom dizajnu, modna kuća Alexandre Vauthier donosi nam najbolje od francuske mode. Oštre siluete, šljokice, perje i volani glavne su komponente modnih komada prikazanih u smelim nijansama poput jarko crvene i srebrne. Nesvakidašnje haljine, blejzeri i jakne od krzna iz pomenute kolekcije definitnivno su razlozi zbog kojih obožavamo visoku modu.
Kolekciju modne kuće Valentino oslikava vešta i smela paletia boja, besprekornene siluete, hrabri komadi kao što je crni kaput od perja, haljina od zelenog tila, šljokice i veliki cvetni printovi uz prepoznatljive jednostavne krojeve ističu ženstvenost u prvi plan i odišu visokom elegancijom. I ako ništa nije radikalnije u modi od blago zaobljenih butina, izborom modela Pjerpaolo Pikolo je srušio i poslednji modni tabu jasno nam stavivši do znanja da je vreme za promenu.
Jasno nam je i da je Glen Martins, kreativni direkror brenda Y/Project, izabrao da zadrži prepoznatljive forme u kolekciji visoke mode za proleće/leto 2022. modne kuće Jean Paul Gaultier, istovremeno pružajući mu osvežen poged na JPG Couture. Skulpturalne korset haljine, ručno vezeni detalji savršeno stapaju Martinsov doprinos sa prepoznatljivim gotije prugama. Slične siluete prožimaju se kroz celu kolekciju, koreseti, volani, zatim haljine od šifona hrabro kombinujući kontrastne kolorite.
U galeriji pred vama nalazi se selekcija koja apsolutno opravdava pravila Pariske privredne komore, po kojoj samo mali broj modnih kuća ima pravo da se bavi visokom modom, dok je termin haute couture zakonom zaštićen.
Piše: M.K
Photo: Profimedia