Da li plavuše mogu da čitaju, recimo, Džejmsa Džojsa? Mogu, nego šta. Za to postoje i dokazi. Još 1955. godine, fotoreporterka Iv Arnold je krišom snimila Merilin Monro kako se odmara na Long Ajlendu, sa romanom Uliks u rukama. Sedi tako poznata platinasta diva u kupaćem kostimu, bosih nogu (sa nalakiranim noktima), usana blago razdvojenih, zadubljena u remek-delo modernizma. Mnogima je ova njena fotograija omiljena, ne samo zbog intimnosti kojom odiše, nego i zato što je uspela da uhvati jednu zaista složenu prirodu.
Kao paket uma i seksepila, Merlin je u tom trenutku oslikala sve ono što bi se moglo nazvati pametnom lepotom. Dakle, čudom neviđenim – bar u fundusu preživelih stereotipa. Jer, etiketa glupe plavuše (američki: bimbo) uhvatila je tako duboke korene, da Merlinku drži do danas. Oksfordski rečnik opisuje bimbo kao atraktivnu, ali neinteligentnu ili raskalašnu, lakoumnu mladu ženu. A ako volite stare holivudske ilmove, primetićete da ovaj izraz označava ne samo mladu ženu s malo mozga, nego je takva žena zapravo izjednačena s prostitutkom.
Bilo kako bilo, niko ne može poreći uticaj koji je Monro ostavila na kulturu. Na poslednjem Festivalu ilma u Veneciji tapšalo se Plavuši čak četrnaest minuta, i to stojeći. Reč je o Netfliksovoj adaptaciji knjige Džojs Kerol Outs, izmišljenoj biografiji Merilin Monro. Doduše, posle prvih kritika, koje su reditelja i film uvaljale u blato upravo zato što sve vuče na jeftini senzacionalizam, sada nam izgleda da je gromoglasni aplauz bio namenjen Ani de Armas.
Glumica, do juče poznata kao Bondova devojka, ovde se izvanredno pretvara u zvezdu koja je osuđena na propast. Armas je na bini jedva zadržavala suze, a ilm joj se sviđa. Opisuje ga kao odvažan, neapologetski i feministički pogled na priču o Merilin. Da, platinasta bomba još drži pažnju sveta, samo se o načinima može raspravljati. Videlo se to dobro pre nekoliko meseci, kada se Kim Kardašijan pojavila na Met Gala, u čuvenoj goloj haljini. U njoj je, nekada davno, Monro otpevala rođendansku pesmu američkom predsedniku Kenediju.
Grazia je pisala o tome, a šta god mi mislili o hrabrosti ili ludosti rijaliti zvezde da uđe u istorijski komad odeće, bio je to moćan potez. Na šezdesetu godišnjicu od smrti, Monro i dalje pleni. Nimalo loše za glupu plavušu. Osim što ona nije bila glupa. Ako se zna da Holivud ne pati od nestašice lepote ni tragedije, malo je verovatno da su i jedno i drugo bili dovoljni da od ove žene stvore duh vremena. Učinila je to ona sama. Rođena kao Norma Džin Bejker, šta je drugo bila Merlin Monro ako ne vrhunski izvođač? Znala je kako da kresne varnicu, da od urođene seksualnosti napravi oružje. Film Plavuša traje skoro tri sata, ali čak ni najtalentovaniji autor ne bi mogao da ga snimi kada bi mu jedini izvor bio život voljenog, prelepog – idiota.
BIMBO SAMIT
Mi danas živimo u renesansi plavuša. Onoj, koja se naslanja na stereotipe o bimbo devojkama, ali ih istovremeno oblikuje po diktatu modernih vremena. Šta danas mislimo kada kažemo bimbo. Ukratko, to je stil iznad suštine – s tim da će se glupa plavuša odreći i stilskog dela ako će joj to naduvati seksepil. Višak lepote popunjava praznine u kojima bi trebao da stoji intelekt. Uz to, valja dodati naročiti tip masovne privlačnosti, često potpomognut instagramskim ilterima ili kozmetičkim tretmanima. To je tradicionalni put kojim su išle mnoge poznate žene s plavom kosom. Nova bimbo radi drugačije.
Ona će prihvatiti stare estetske kodekse – napućene usne, usku odeću, cvrkutavi glas, ali ima lični pečat i pameti napretek. Pogledajte Kristin Kvin, živu Barbiku koja hoda u blesavim cipelama. Međutim, iza kamera, ona je hladna preduzetnica koja je na ismejanom imidžu izgradila imperiju, vrednu milione dolara. Ili, Sidni Svini kao Kesi iz serije Euforija. Srednjoškolka loših manira i tela seks bombe, obučena u vazdušastu odeću, sa zahtevnom jutarnjom rutinom zbog koje se budi u četiri izjutra – lako je mogla da postane jednodimenzionalni lik, koji voli da se doteruje. Svini je, međutim, uspela da pronikne u dubinu svoje uloge, stoički se noseći sa nervnim slomovima Kesi, osetljive i blistave, besne i jadne u isti mah, dok se lepotica bolno prepoznaje u svoj svojoj ružnoći i raspadu.
Moć plavuša je naterala čak i režiserku kakva je Greta Gervig da odustane od književnih klasika poput Malih žena i posveti plastičnoj fantastici. To što je više puta bila nominovana za Oskara, njoj nije smetalo da oživi lutku Barbi na velikom platnu. Za glavne uloge je pozvala Margo Robi i Rajana Goslinga kao Kena, muškog pandana za bimbo devojku. Valja pomenuti da Robi nije Barbi samo na filmu, nego je i prava pravcata holivudska blondina, samo što ona takođe ima nominaciju za Oskara i sopstvenu produkcijsku irmu.
Sa ovakvom ekipom, niko ne očekuje da će ilm Gervigove biti glup. Kada smo već kod Barbi, sigurno ste primetili da lutka kompanije Mattel, rođena pre više od šezdeset godina, doživljava zlatno doba. Svako je od nje uzeo ponešto. Predvodnik novog trenda je Pjerpaolo Pićoli, kreativni direktor kuće Valentino. On je sastavio kolekciju za jesen/ zimu 2022. od modela u ružičastoj boji, tako da svaka široka suknja, svaka tesna mini-haljina, svaka rukavica i platforma podsećaju na garderober Barbi. Visoka moda kao arbitar stila dobro pazi da joj bimbo (iz deinicije Oksfordskog rečnika) ne prođe kroz vrata. Ipak, jedna je dobrodošla. Kim Kardašijan je danas miljenica Balenciage, a nedavno je čak ušetala na modnu pistu. Mark Džejkobs je glumio Pamelu Anderson u svojoj novoj kampanji Heaven, dok je istu čast Lanvin odao hotelskoj naslednici Paris Hilton. Ima za to dobrih razloga.
Anderson i Hilton su živa hronika o tome kako je evoluirao pogled na glupe plavuše. New York Post je 2006. godine objavio naslov Bimbo samit uz veliku fotograiju Hiltonove, pevačice Britni Spirs i glumice Lindzi Lohan kako zajedno napuštaju noćni klub. Sve tri su tada bile ozloglašene zbog svog ponašanja, izgleda, postojanja. Zato su dospele na naslovnicu, koja danas podseća koliko je tabloidna klima zapravo mrzela žene. Da li bi učešće u bimbo samitu danas bilo nešto loše? Sigurno ne.
Na TikToku postoji čitav pokret koji se time hvali. Komičarka Krisi Hlapecka je ponosna na titulu najveće bimbo devojke na ovoj mreži i to će potvrditi svih pet miliona njenih pratilaca. Sa ružičastom kosom i dva konjska repa, ova 21-godišnjakinja iz Čikaga suverno vlada heštgom BimboTok. Ima tu još nečega. Hlapecka i njoj slični koriste svoju estetiku kao trojanskog konja za razgovor o politici. Eto novog pogleda na osnaživanje žena. Ne moraju one da budu dame na položaju, sa laptopom i odelom, niti promoterke feminizma, da bi se čule.
NEMA VIŠE LAŽI
Sve ovo ne bi trebalo da bude ni novo ni provokativno, ali jeste. U borbi za ravnopravnost sa muškarcima, žene su ranije pokušavale da umanje svoju ženstvenost, svoj seksepil. Elizabet Holms je plavuša koja je uspela da do tridesete godine postane najmlađa milijarderka na Forbsovoj listi, pre nego što je postala prevarantkinja veka. Ipak, da li bi uspela da prevari toliko ljudi da nije nosila crne rolke i govorila dubokim glasom, kao muškarac. Holmsova je primer činjenice da lažiranje dolazi u svim oblicima.
Umetnost glupe plavuše je, međutim,duboko autentična u svojoj očiglednosti, koja se ne izvinjava niti ima potrebu da se maskira u nešto ozbiljno. Žene su tokom vremena naučile da potencijal glupe plavuše iskoriste za lične ciljeve, a danas još i uživaju u tome. Da li žena s diplomom i dalje mora da se pretvara da je polupismena, kako bi se svidela muškarcu, podilazeći njegovim patrijarhalnim shvatanjima? Kod glupih plavuša nema prevare. One nas uče da je u redu biti hrabro seksepilna, samopouzdano stidljiva, samostalna u svojoj ženstvenosti, ali da i ona može čitati Uliksa i ne plaši se da to kaže, a da ne bude ismejana. Nova bimbo je pametna. Osetljiva. Preduzetna. Spontana. Ona je višestruko talentovana, čak i ako nosi ružičaste čizme i opasno kratke suknje. Ako je glupa plavuša nekada bila na udaru kolektivnog šamara, sada dobija ovacije od četrnaest minuta, koje zvuče kao večnost.
Foto: Profimedia
Tekst: M.Đ.