Tinejdžeri napuštaju Fejsbuk, pokazuje studija Istraživačkog centra Pew. Da nekada svemoćna platforma više nije u milosti omladine, odavno je poznato, ali je novo istraživanje otvorilo pitanje, šta zapravo traži generacija Z od društvenih mreža.
– Oni naprosto na Fejsbuku ne vide nikakvu vrednost – objašnjava Žil Terpak, kreatorka sadržaja digitalne kulture iz Njujorka. Fejsbuk danas koristi manje od trećine ispitanika uzrasta od 13 do 17 godina, dok je u prethodnom istraživanju, iz 2015. godine, ta brojka bila 71 posto, što je nadmašivalo Instagram i Snapčet. Zanimljivo je i to da današnji tinejdžeri povezuju Fejsbuk sa svojim roditeljima.
– Kultura koju neguje prosečan korisnik Fejsbuka nije povezana sa onim što danas privlači generaciju Z na tu platformu. Umesto toga, odiše energijom spamova na imejlu – kaže Terpak za časopis TechCrunch. Beg tinejdžera sa najstarije društvene mreže otvorio je veliku raspravu na platformama tipa Quora, koje se bave raznim društvenim fenomenima.
Kada se Fejbuk pojavio, pre skoro dvadeset godina, tinejdžeri su bili očarani, seća se jedna korisnica Quore. – Mogla sam da postavljam slike svega što radim, da stalno menjam ono što napišem i uopšte, da tražim pažnju, kao svaka druga nesigurna 16-godišnjakinja – piše ona na temu zašto je Fejsbuk mrtav za generacije koje dolaze. Za nju, najveća privlačnost društvene mreže koja se pojavila 2004. godine bila je u tome što niko nije mogao da proveri koliko neki član ima godina ni kako stvarno izgleda. Osim toga, roditelje i nastavnike tada nije bilo briga šta klinci postavljaju na proilima Fejsbuka. Čak i kasnije, na fakultetu, ona je nastavila da objavljuje postove, razmišljajući kako je sjajno održavati vezu sa prijateljima i videti koji su im dalji koraci u životu.
Pošto je diplomirala i krenula u pravi život, nije joj išlo sve kako je želela. – Svaki dan sam na Fejsbuku gledala te silne slike na kojima svi rade velike stvari, venčavaju se, dobijaju decu, idu na putovanja, pronalaze odličan posao. A ja sam sedela u kafiću i takođe objavljivala postove nekoliko puta dnevno, pokušavajući da se predstavim kao neko ko nisam, samo da bih izgledala važnije. Bila sam nesigurnija u sebe nego kada sam bila tinejdžerka – piše članica Quore, koja danas pripada generaciji milenijalaca.
– A onda sam shvatila da je Fejsbuk svačiji vrhunac u životu, a da pred tastaturom u stvari sede ljudi kao što sam ja – priznala je ona. Ipak, odluku da napusti Fejsbuk donela je tek kada je primetila da su mu se pridružili svi bejbi-bumeri (generacija njenih roditelja) i učinili ga političkim i jadnim. – Zadržala sam profil samo da bi neki stari prijatelj mogao da me pronađe – zaključila je korisnica Quore.
Sada postoji bar pet snažno pozicioniranih platformi kroz koje možemo da se krećemo unedogled, ali nije moguće da se posvetimo svakoj od njih. – Što zbog nedostatka vremena, što zbog očuvanja zdravog razuma, ljudi moraju da se skinu sa platformi kojima nedostaje podsticaj za takozvanu dodatnu vrednost – ocenjuje Žil Terpak.
Pre samo deset godina, 77 posto tinejdžera na internetu koristilo je Fejsbuk, ali bez nekadašnjeg uzbuđenja. Činili su to više jer su ga smatrali korisnim ili obaveznim, a ne zato što su u njemu videli svoju platformu, navode u izveštaju Pew iz 2013. godine. I tada je bilo jasno da tinejdžeri stalno istražuju nove mogućnosti na mrežama, čak i ako ih ne koriste mnogo. Taj trend se nije promenio.
Neki novi klinci se i dalje pridružuju mrežama, a u potrazi za nečim drugačijim i uzbudljivim, skoro potpuno zaobilaze Fejsbuk. Nova otkrića Centra Pew, u skladu su sa poverljivim izveštajima same kompanije Facebook (današnja Meta), koji su procurili zahvaljujući jednoj uzbunjivačici. Ovaj pad u ključnoj demografskoj grupi je loša vest za posao sa oglasima, koji čini najveći deo prihoda kompanije. – Većina mladih ljudi Fejsbuk doživljava kao mesto za ljude u četrdesetim i pedesetim godinama – navodi se u internom dokumentu Facebooka iz 2021, do kojeg je došao magazin Verge. – Mladi doživljavaju sadržaj kao dosadan, obmanjujući i negativan – objavio je ovaj magazin. Međutim, tinejdžeri nisu odustali od Instagrama, koji pripada istoj kompaniji.
Njih 62 odsto ga danas koristi, što je deset posto više nego 2015. godine. TikTok, koji tada čak nije uzet u obzir, sada prednjači – koristi ga skoro 70 posto tinejdžera, utvrđuje Pew. Pošto je nekoliko mesta iznad Instagrama i Snapčeta, jasno je zašto ove starije platforme toliko očajnički žele da oponašaju svog konkurenta. TikTok je nekoliko centimetara iznad Instagrama i Snapčeta na rang-listi, pa je jasno zašto ove starije platforme toliko očajnički žele da oponašaju svog konkurenta.
Centar Pew je u anketi utvrdio da TikTok osvaja veći deo pažnje tinejdžera od bilo koje platforme osim Jutjuba – 19 posto tinejdžera kaže da ga koristi skoro stalno. Samo dva posto je isto reklo za Fejsbuk. Današnji srednjoškolci su veoma svesni da upotreba platformi ne pruža baš uvek onu društvenu vezu kojoj se nadaju, zaključuju u Centru Pew. Međutim, ako mislite da je generacija Z puna zombija zavisnih od telefona, onda grešite.
Neverovatnih 36 posto tinejdžera smatra da provodi previše vremena na društvenim mrežama. Nasuprot njima, samo osam odsto tinejdžera misli da ne koristi dovoljno društvene mreže. Pazite sad ovo: 45 posto tinejdžera kaže da neće imati problema da se potpuno odrekne društvenih mreža. Ukoliko zaista budu stavljeni na tako teško iskušenje, onda će imati priliku da pokažu da u njihovim rukama leži prava moć. Moć slobode da žive kako žele.
Foto: Pexels
Tekst: Milica Đorđević