Priča o Faberže uskršnjim jajima je fascinantna. Počela je u Rusiji 1885. sa onim što je izgledalo kao običan poklon. Car Aleksandar III je poklonio svojoj supruzi Carici Mariji Fjodorovnoj, emajlirano jaje. Međutim u njemu se skrivalo izuzetno kompleksno i unikatno iznenađenje. Faberže jaje je u sebi sadržalo čvrsto zlatno žumance, koje se otvorilo, otkrivajući zlatnu kokošku sa rubinima u očima. Unutar ptice se nalazila dijamantska replika carske krune, sa malom rubinskom ogrlicom na lancu. Jaje sa Kokoškom je bilo početak niza poklona Cara Aleksandra III svojoj porodici. Tradicija darivanja se nastavila i nakon njegove smrti, od strane njegovog sina, Cara Nikolaja II, sve do 1916. godine.
Jaja su bila delo juvelira Petera Karla Faberžea, koji je važio za “zlatara po posebnom nalogu carske krune”. Sam Car je imao ulogu u dizajnu prvog pokolna, jer je tražio da konačno iznenađenje bude mali privezak u obliku jajeta. Faberžeu je kasnije bilo dozvoljeno da slobodno oblikuje i dizajnira jaja. Upotrebljavao je nalrazličitije tehnike, od veza do delikatne mreže. Spoljašnjost svakog jajeta predstavlja pravo umetničko delo, dok je izrada unutrašnjosti nepravziđena i danas.
Uprkos malim dimenzijama, detalji su urađeni sa velikom preciznošću. Na “Lillies of the valley” jajetu, izvanredni mali cvetovi napravljeni su od bisera i dijamanata u obliku ruže. Na jednoj strani roze jajeta nalazi se biserno dugme. Kada se pritisne, kruna se podiže otkrivajući tri minijaturne slike.
Ovo jaje je verovatno jedno od najprepoznatljivijih i najomiljenijih carskih Faberže jaja. Naručeno je povodom krunisanja Cara Nikolaja II. Detalji i funkcionalnost Faberžeovog majstorstva na ovom delu su neuporedivi. Minijaturna kopija carske kočije je kompletna sa pokretnim točkovima, otvarajućim vratima, čak i minijaturnom sklopivom stolicom. Kući Faberžé je trebalo više od 15 meseci da napravi jaje, što je zahtevalo najviši nivo tehničke i umetničke izvrsnosti.
Foto: Profimedia
Tekst: Natalija Kunić