Većina nas poznaje stereotipe koji okružuju generaciju Z. Oni više vole da naprave stvar nego da je kupe. Boje ne dele na ženske i muške. Brine ih ekološka budućnost planete. Kablovska TV je za njih kao nama telefon s brojčanikom. Zavisni su od digitalne tehnologije. Idealna su publika za influensere. Ovo poslednje je možda najtačnije od svega, zajedno sa sklonošću “zumera” da misle da svakom rođenom u 20. veku treba pomoć pri prelasku ulice. Ali, vreme i za njih prolazi.
U Gen Z, rođenoj između 1997. do 2010, najstariji će ove godine napuniti 26 godina. Toliko su, otprilike, imali milenijalci (rođeni od 1981) kada je Gen Z počela da ih odvlači na internet. Sada i njima dolaze neki novi klinci. To je generacija Alfa, koja ove godine prelazi u tinejdžere.
Prvi put smo čuli izraz Gen Alfa u vreme kada su milenijalci počeli da dobijaju decu. Ovo je najmlađi naraštaj. Broji se od 2010, dakle od godine kada je rođen Instagram, lansiran iPad, a What’s App proslavio prvi rođendan i završava sa rođenima 2024, što znači da neće ni poznavati svet pre “pametnih” uređaja. Henri Rouz Li, književnica i stručnjak za međugeneracijske odnose, opisuje ih kao „Gen Z na steroidima“ – alfe će naslediti osobine zumera i onda ih utrostručiti. – Oni su generacija koja je uvek umrežena. Više nije neobično videti sasvim malu decu na pametnim telefonima, kako gledaju video ili slike – kaže Rouz Li. Njihovo odrastanje su odredili pandemija i roditelji milenijalci, od kojih su mnogi nastavili da rade od kuće i da komuniciraju na daljinu, putem Zooma.
– Gen Alfa bi zato mogla da bude manje uključena u sport i grupne aktivnosti na otvorenom – ističe ona.
Iako znamo da će novim klincima mreža biti drugi dom, to ne mora biti tako loše, smatra Rejčel Li, kulturološki analitičar u agenciji The Digital Fairy. – Gen Alfa će započeti novi narativ o digitalnom dobu, s obzirom da ih odgajaju pametni milenijalci koji vreme ispred ekrana ne vide kao popustljivost ili porok, već kao suštinsku komponentu života – kaže ona. Alfe, dakle, ne odgajaju roditelji generacije X
Ostatak teksta pročitajte u majskom broju magazina Grazia.
Tekst: Milica Đorđević
foto: Profimedia