Hajde da počnemo od statistike:
- 4.185.000 je broj zaposlenih sa fleksibilnim radnim vremenom u 2021.
- 81% zaposlenih oseća veću odanost firmi koja omogućava fleksibilno radno vreme
- 65% zaposlenih produktivnije je kada radi od kuće
- 78% zaposlenih roditelja oseća da od početka pandemije dobija više fleksibilnosti i razumevanja za brigu o deci
Globalna pandemija, znamo i osetili smo na svojoj koži, promenila je mnogo toga, a možda najviše način na koji radimo i, generalno, odnosimo se prema poslu. “Zaključavanje” je pokazalo da se svaki “digitalni” posao može raditi od kuće, a da to što nismo pred očima svojih nadređenih ne znači da nismo produktivni, da “hvatamo krivine” ili bežimo od posla. Nekome je to možda i dalje sumnjivo i neverovatno, ali tako je – možemo da radimo fleksibilno, i od kuće, i da na taj način donesemo iste, a možda čak i bolje rezultate.
Rad od kuće na neki način sa sobom povlači i fleksibilno radno vreme, što je za većinu industrija i te kako izvodljivo – u inostranstvu mnogo kompanija posluje na ovaj način, bez ikakvih problema. Ukoliko je na kraju dana važno završiti zadati posao u zadatom roku, većina zaposlenih ne vidi razlog da se isti obavlja u striktnom vremenskom periodu kao što je od 8 do 16 ili od 9 do 17 časova. Naprotiv, ovakva forma od koje kao da nema odstupanja često ume da “ubije” entuzijazam i motivisanost, što dokazuje procenat zaposlenih koji smatra da je produktivniji kada ne radi iz kancelarije ili koji više ceni svoju firmu ukoliko im omogućava fleksibilan rad.
Ne možemo da ne kažemo da fleksibilnost može da bude zloupotrebljena (kako od strane poslodavca, tako i od strane radnika), baš kao što može i da nas ulenji, te zato treba naglasiti važnost odgovornosti, organizovanosti i discipline. Svojevrsna sloboda u radu od velikog je značaja za zaposlene roditelje koji ne žele da se odriču niti porodice niti karijere, ali čak i zaposleni koji još uvek ne planiraju ovaj korak smatraju da mogu mnogo više da doprinesu kada imaju mogućnost da se organizuju tako da rade kada su, na primer, najkoncentrisaniji.
Kao i svaki drugi model poslovanja, i ovaj ima i prednosti i mane, u zavisnosti od toga iz kog ugla gledate na stvari. No, da je nemoguće – nije – samo je bitno napraviti održiv dogovor između poslodavaca i zaposlenih koji će biti u najboljem interesu svakoga od njih.
Foto: Unsplash
Priredila: I. T.