Svi smo bili uključeni u nezahvalan proces koji podrazumeva ogovaranje, bilo kao onaj koji ogovara, sluša ili treća strana o kojoj se govori i nije prisutna.
Tračevi služe mnogim svrhama. Često se koriste kao oblik društvene valute u kojoj onaj koji ogovara (informator) ima pristup drugoj osobi nepoznatim ili intrigantnim, ali ne i nužno tačnim informacijama. Osoba koja ogovara odlučuje se za ovaj postupak ne bi li ostvarila bliskost sa drugima. Ali svakako ogovarač je neko ko se posmatra kroz negativnu prizmu, sa razlogom naravno.
Ogovarači uništavaju reputaciju drugih ljudi i izdaju njihovo poverenje. U studiji iz 2013. koju su sproveli Cole and Scrivener, došlo se do rezultata koji nisu iznenađujući, ali su itekako važni da ih imate na umu kada imate posla sa lajavim ljudima. Naime, ogovarači neminovno poseduju niže samopoštovanje i nesigurnost. Na ispitanicima na kojma je istraživanje vršeno u dve studije, otkriveno je da im se samopoštovanje značajno smanjilo, nakon što su govorili o drugima u negativnom svetlu.
Kada su upoređeni rezultati samopoštovanja pre i posle evaluacije, postojala je statistički značajna razlika. Istraživanje je pružilo važne informacije o mogućim efektima ogovaranja na ogovarače. Autori istraživanja objašnjavaju da snižen manjak samopoštovanja može biti rezultat osećaja krivice ogovarača, jer krši norme privatnosti onih koji nisu prisutni i koji ne mogu da se brane.
Naravno, ogovaranje može biti problematično kako za osobe o kojima se priča, tako i za one koji o njima pričaju. Dodatno pitanje sa kojim se mnogi bore jeste kako odgovoriti ogovaračima kada se nađu usred scenarija u kojem se dele detalji iz ličnog života drugih. Na primer zamislite situaciju u kojoj poznanik, kolega ili prijatelj sugeriše da muž vaše drage prijateljice ima aferu. Ili kako bi bilo da vam kolega otkriva detalje (bilo poslovne ili privatne) drugog kolege? Osećate se neprijatno i zbunjeno, niste sasvim sigurni kako da se nosite sa tim.
Kada ne želite da učestvujete u ovoj vrsti razgovora, niti da posedujete ove “privilegovane” informacije, glasine i spekulacije, postoji nekoliko načina da ogovarača postavite na njegovo mesto i stavite mu do znanja da vas ne zanimaju informacije o drugima, sem ako ih niste dobili direktno od te osobe. Takođe, ukoliko se postavite na navedene načine, bićete pozitivan uzor drugima.
Promenite temu
Na rodteljskom ste sastanku i jedna od majki javlja da će kasniti, majka koja sedi pored vas počinje da vam tiho priča o privatnim detaljima iz života majke koja kasni, sugerišući zašto je do toga došlo. S obzirom da poznajete osobu koju majka do vas ogovara, smatrate da je nepotrebna situacija i osećate se neprijatno. Prvi red samoodbrane jeste da se skrene sa teme i da se prosto promeni tema.
Ponašajte se neizainteresovano
Možda ste na ručku sa kolegom. Ponestaje vam tema za diskusiju, jer nemate mnogo toga zajedničkog osim posla. Vaš saradnik odlučuje da oživi razgovor sugerišući da drugi saradnik koga poznajete ima aferu. Niti ste zainteresovani za ovu temu, niti ste oduševljeni ovom količinom spekulacija o drugoj osobi ili još gore, zadiranja u njenu intimu, bez da ste pozvani da u njoj učestvujete. Pokušajte da se ponašate nezainteresovano. Spustite energiju. Skrenite pogled u drugom smeru. Poruka da ste nezainteresovani postaće jasna.
Izrazite svoju nelagodnost
Ako ste pokušali sa suptilnijim metodama, a ogovarač istrajava i zatrpava vas informacijama koje niste tražili, svaki put kada se vidite. Pritom, ne možete da izbegnete ovu osobu. Onda je vreme da budete direktni, koliko god vas to oboje na neki način dovelo u neprijatnu situaciju. Samo imajte na umu da je ispravan stav vaš i da nema nikakvog razloga da se vi osećate loše u čitavoj priči. Recite da vam informacije koje dobijate nisu prijatne i da ne znate kako da se nosite sa njima. Pokažite da imate stav vezano za ovu temu, nemojte biti ljuti, već jednostavno postavite granice.
Pitajte: zašto?
I na kraju, tu je možda i najznačajniji pristup ovoj nezahvalnoj situaciji. Ne samo da ne želite da učestvujete u ogovaranju, već ste i zabrinuti za reputaciju osobe o kojoj ogovarač ima potrebu da diskutuje. Ovo je trenutak u kome možete da uradite ne samo vrlo moralnu stvar, već najispravniju moguću. Pitajte osobu koja ogovara i širi inofromacije za koje je niko nije pitao: zašto to radi? Kao i da li je sigurna da je zaista tako kako ona tvrdi? Ova strategija bi trebalo da navede ogovarača da preispita vrednosti onoga što radi.
Tekst: M.B.
Foto: Pexels