Sigurni smo da mnoge dame u vašem okruženju, a možda ste i vi jedna od njih, imaju sjajne ideje za pokretanje sopstvenog biznisa, ali ih koči bojazan da neće biti uspešne u tome ili da će naići na nerazumevanje okoline. Možda nisu dovoljno obaveštene šta im je sve potrebno za pokretanje sopstvene firme ili misle da neće uspeti da usklade posao, koji sad one treba da vode, sa porodičnim i ličnim obavezama.
Osim teškog rada i borbi sa predrasudama – često prvo u sopstvenoj kući pa dalje, žene preduzetnice suočavaju se sa nizom prepreka koje treba premostiti. Kome da se obratite za pomoć? Kako da uplovite u preduzetničke vode ako imate ideju? Šta da radite kad već imate razrađenu ideju i biznis plan? Kako da vodite društvene mreže, plasirate svoj proizvod, šta kad ga plasirate – kako dalje…. Sva ova i još mnogo drugih pitanja postavljena su na She’s Next edukativnom događaju koji je organizovala kompanija Visa u MTS dvorani. Više od 800 preduzetnica i onih u nastajanju, kroz iskustva nekih od najuspešnijih žena u Srbiji dobilo je podstrek da odvažno uplovi u preduzetničke vode.
Na ovom događaju, dragocene savete podelili su edukatori, eksperti, preduzetnice i članice She’s Next zajednice u Srbiji, koja trenutno broji više od 4.700 žena. Bile su to Milica Ličina Čalija, direktorka kompanije Anđeli, Marija Kilibarda, osnivačica KI brenda, Svetlana Drinjaković, vlasnica Smart media produkcijske kuće, Nina Milović i Nađa Jokanović, osnivačice WANNABE Magazina, Aleksandra Bezmarević Stević, vlasnica digital agencije Dream Maker i mnogi drugi.
Centralni deo događaja bile su radionice i aktivacije, na kojima su preduzetnice dobile praktične alate, učile o finansijskom planiranju, networkingu, ali i to kako da pravilno koriste društvene mreže za promociju svog biznisa. Bila je ovo odlična prilika da saznaju više o značaju vizuelnog identiteta, dizajna i veštinama potrebnim za dobar javni nastup.
Donosimo vam DESET PRAVILA ZA USPEH koja ste mogli da čujete na nedavno održanoj konferenciji, među kojima su saveti eksperata iz različitih oblasti.
1. Da biste dobile ono što nikad niste imale, morate da uradite nešto što nikad niste uradile (Marija Kilibarda, KI brend)
Dušan Roglić, poznati knjigovođa i poreski savetnik i neko ko je pomogao pokretanju 250 preduzeća
2. Kada otvarate firmu, jedno od prvih pitanja jeste – kako da je registrujete. Da li da je registrujete kao preduzetničku firmu, doo preduzeće ili udruženje građana?
Najčešći i najpreporučljiviji način za otpočinjanje delatnosti je upravo preduzetnik. Preduzetnik je fizičko lice koje obavlja delatnost i samim tim odgovara svojom ličnom imovinom (ukoliko dođe do dugovanja i sl.). Možete posedovati samo jednu preduzetničku radnju, iz razloga što se ona vezuje za vaš JMBG. Način na koji preduzetnik može da bude oporezovan je paušalno, na isplati lične zarade i samooporezivanjem. Najčešće koriščeni načini su upravo prva dva.
Milan Maglov, stručnjak za marketing na društvenim mrežama
3. Kako da odaberete username vašeg Instagram profila? Pokušajte da bude što jednostavniji. Bitno je da bude što kraći, izbegnite brojeve i previše donjih crta. Ukoliko bi se vaš biznis zvao Kala, nepravilno bi bilo da userename na Instagramu bude: @kala.1984, @kala_ kruševac12, @kala_internet_prodaja, a pravilno bi bilo da iskoristite: @kala, @kala.rs, @kala.beauty i slično. U opisu vašeg profila mora da bude informacija čime se vi bavite. Ako imate prodajni objekat bitno je da stoji adresa, ako se bavite online prodajom obavezan je web sajt i na primer napomena da mogu da naruče putem inboxa i da isporučujete proizvod širom Srbije.
4. Saveti plus o društvenim mrežama: pre nego što počnete da promovišete vaš profil ili zamolite nekog da podeli i proširi priču o vama, morate postaviti određeni broj sadržaja. Kada neko dođe na vaš profil i vidi jednu fotografiju, teško je da će to biti dovoljan razlog da vas zaprati, kontaktira, naruči nešto. Preporuka je da kreirate bar šest ili devet sadržaja koji će biti raznoliki i informisati ljude o onom što radite, a tek onda da se predstavite svetu i očekujete da vas neko podrži i zaprati.
5. Ne odustajte ako odmah nema rezultata. Strpljenje i kontinuitet su ključ. Prave zaključke ćete moći da donesete tek posle nekoliko meseci.
Aleksandra Bezmarević Stević, vlasnica digital agencije Dream Maker
6. Kako kreirati sadržaj za društvene mreže za male biznise? Osnova je da vaš profil bude informativan, da sadrži sve informacije o proizvodu ili usluzi, o načinu poručivanja (ili zakazivanja), o ceni i utiscima korisnika. Osnovni nivo podrazumeva da imate sve ono što sadrži prosečan sajt i da je sve pregledno tako da posetilac profila može brzo da nađe potrebnu informaciju. Srednji nivo se odnosi na, a napredni da ste vi lice sopstvenog brenda.
7. Ako samostalno vodite profil: Preporuka je da se fokusirate na onaj nivo koji znate da će vam ići od ruke, koji ćete odraditi za 5+, a ne da po svaku cenu prelazite na naredni ako niste sigurni da imate kapacitet za tako nešto. Kada dođe trenutak, uvek možete angažovati agenciju da vam pomogne pri kreiranju sadržaja.
Biljana Stepanović, osnivačica i generalna direktorka Business Info Group
8. Niko ne može sam: to je u svakom poslu, čime god da se bavite, ključna stvar. Ko god tvrdi da je sve sam uradio, da je uspeo bez ičije pomoći, ne govori istinu. Niko na ovom svetu ne može sve sam, uvek vam neko mora pomoći. To nekad, doduše, učine i neprijatelji, koje ćete svakako steći i da ih ne tražite. Oni su uvek tu, verniji su od prijatelja, spremni nekad da vas prate u stopu i pokušavaju da pokvare sve što započnete. Ali vam tim svojim trudom pomažu da ojačate, da nađete način da ipak uspete. Zato su vam, kao kontrateža, potrebni prijatelji, poslovni partneri, dobri saradnici na koje možete da se oslonite, koje nikad niste prevarili i na čija vrata možete ponovo da zakucate, sigurni da će ona da se otvore.
9. Konkurencija: neophodno je da vas konkurencija poštuje i smatra fer igračem.
10. Nesebično delite: Prikupljene kontakte, stečena poznanstva, poslovna prijateljstva, treba dalje nesebično deliti. Krug mora da se širi, pomoć koju ste dobili treba da prenosite dalje. To privlači dobru karmu. A bez dobre karme, nema dobrog posla. Ko to ne shvata, ništa nije shvatio.
Tekst: Promo
Fotografije: Pexels, Promo