Prolećna izložba Kostimskog instituta “Sleeping beauties: Reawakening fashion”, premijerno je predstavljena sinoć u Metropolitan Muzeju. Ova izložba ne samo da osvežava istoriju mode, već i prodire duboko u različite nijanse emocija i prirode. Nije samo obična retrospektiva trendova, već putovanje kroz vreme i prostor koje istražuje veze između umetnosti, prirode i ljudskih osećanja. Kroz inovativne pristupe, posetioci su pozvani da istraže svet modnih kreacija kao umetničkih dela koja odražavaju raznolikost prirode i ljudske duše. Ova izložba ne samo da nas vodi kroz estetiku mode, već nas podstiče da istražimo psihološke, istorijske i ekološke aspekte mode. To nije samo priča o odevnim predmetima, već iskustvo koje nas navodi da razmotrimo naš odnos prema prirodi, umetnosti i samima sebi.
Iako mnogi naziv izložbe usko povezuju sa bajkama, tehnički on nije baziran ni na čemu sličnom. “Sleeping beauties: Reawakening fashion” je referenca na staklene vitrine koje drže 16 odevnih predmeta, sada toliko krhkih da ih ne mogu pokazati uspravno. Ovi delikatni radovi spavali su godinama, poput same Aurore, u arhivima muzeja u kontrolisanim uslovima. Ali ovi komadi su samo mali deo od 220 eksponata tematske izložbe “Sleeping beauties: Reawakening fashion”. Ovogodišnja izložba je i jedna od najambicioznijih poduhvata do sad. Predstavlja multimedijsko iskustvo, uključujući ne samo vid, već i miris, zvuk i dodir. Organizovana je u tematici zemlje, vazduha i vode. Izložba koristi “umetnika mirisa” koji je izdvojio i analizirao molekule sa odeće, kreirajući mirise koje posetioci sada mogu mirisati. Kustosi su takođe zabeležili zvukove tkanina u odjekujućoj komori, i koristili 3D skenove kako bi replicirali šare veza za dodir.
Izložba započinje kasnim 19. Vekom, uz balsku haljinu od satena i šifona. Njen složen vez načinjen je od metalnih niti, zlatnih perli i šljokica. Sve ovo evocira utisak sunčevih zraka koji se promaljaju kroz oblake Ali “oblak haljina” engleskog dizajnera Charlesa Fredericka Wortha je osuđena zbog propadanja vertikalnih niti. Iz tog razloga haljina je digitalno rekewirana. Na ekranu u blizini eksponata, animirana iluzija “Pepper’s ghost” prikazuje haljinu kako pleše na balu. Haljina je donirana od strane rođaka Caroline Schermerhorn Astor, koju tumači Donna Murphy u HBO-ovoj seriji “Zlatno doba”.
Trio haljina iz 18., 19. i 20. veka istražuje izgled “zamućenih cvetova” – efekat koji čini da haljina izgleda kao akvarel ili impresionističko delo. Ali u ovoj galeriji takođe možete čuti “škripu”, zvuk svilenog tafta dok šušti. Drugu prostoriju ispunjuje klepet školjki, koji prati dramatičnu haljinu Alexandra McQueena, prekrivenu suvim i izbeljenim školjkama.
Christian Dior bio je inspirisan impresionističkim slikarima, a nigde to nije očiglednije nego u delikatnom cvetnom vezu na čuvenoj Miss Dior haljini. U muzeju je izložena minijaturna verzija originala. Ukoliko želite da je dodirnete, tu je mala bela replika od 3D štampanog materijala. Takođe možete preći rukom preko tapeta, koji se podudaraju sa oblikom i formom cvetova u modernoj verziji Rafa Simonsa.
Godine 1988. Yves Saint Laurent je odao počast čuvenom prikazu irisa Van Goga, koji je nastao stotinu godina ranije, sa sjajnom jaknom, slavnom po svojoj konstrukciji. Muzej je rasklopio jaknu kako bi pružio bliži pogled na odevni predmet koji je zahtevao 600 sati rada umetnika. U procesu su koristili 250 metara trake, 200.000 perli i 250.000 pajeta u 22 boje.
U emisiji posvećenoj prirodi, nije iznenađujuće pronaći sobe posvećene ružama. I pozvani ste da ih mirišete, putem mirisa koje nose plastične cevčice. I to ne samo miris ruža, već i miris samih odevnih predmeta i onih koji su ih nosili. Norveška “umetnica mirisa” Sissel Tolaas donela aparat koji je izdvajao molekule iz 57 odevnih predmeta. Dve večernje haljine, jedna od Saint Laurenta za Diora i jedna od Lanvina, pružile su molekule koje se nalaze u stvarima poput badema i meda, duvana i sena.
Foto: Promo, Instagram
Tekst: Natalija Kunić