Kako jedna žena u svom svakodnevnom životu da rasloji svoju pojavnost kroz čitav spektar uloga koji se kreće od čistog božanstva, preko majčinstva do seksualnog i političkog bića – glavno je pitanje koje prožima moj rad. – Loti Milošević
Žena se ne rađa već se ženom postaje – ovo je poznata francuska književnica, filozofkinja i politička aktivistkinja Simon de Bovoar napisala u jednom od svojih najuticajnijih dela. Na tragu ove filozofske misli i ličnih iskustava mlada i perspektivna umetnica Loti Milošević je izložbom pod nazivom „Rađanje i smrt žene“ beogradskoj publici u Bazi kulturnih dešavanja ponudila novu perspektivu i podlogu za dijalog na temu stereotipizacije žena.
„Rođenje i smrt žene, tema koju dotičem ovom izložbom jeste diskurs o ženi, još preciznije – diskurs o stereotipizaciji žena. Kao izazov na ličnom nivou, interesovale su me sve faze kroz koje jedno mlado biće treba da prođe kako bi se s “punim pravom” zvalo “ženom”. Pokušala sam da preispitam sebe i nas, žene, kao pojam kontinuirane rasprave “šta čini ženu ženom”. Isticanje ženske seksualnosti i erotizma, s jedne strane i demistifikacija ovih pojmova s druge, čine deo moje umetničke igre“, objasnila je Loti.
Tokom nastavljenih studija na Ecole Nationale Supérieure d’Architecture de Paris – La Villette, gde joj je jedan od mentora bila Valérie Jouve, priznata francuska fotografkinja i rediteljka, započinje seriju radova u tehnici digitalnog kolaža, čijom selekcijom zaokviruje i priprema izložbu “Rođenje i smrt žene”. Ovoj selekciji pridružuje i kratkometražni eksperimentalni autorski film, pa na beogradsku umetničku scenu kroz ovu samostalnu izložbu donosi dozu provokacije koja podstiče konstruktivno razmišljanje o ženi kao ulozi i ženi kao biću.
“Kako jedna žena u svom svakodnevnom životu da rasloji svoju pojavnost kroz čitav spektar uloga koji se kreće od čistog božanstva, preko majčinstva do seksualnog i političkog bića – glavno je pitanje koje prožima moj rad. Žena je ona nit koju je nemoguće u potpunosti razmrsiti. Iz tog razloga preispitujem ovaj pojam, i raslojavam ga kroz različite pod-teme. Tako zavodim i pozivam posmatrača izložbe da zajedno sa mnom razvezuje čvorove ovog diskursa. Služim se slikom, naročito lepom i zavodljivom slikom, u sprezi sa metodom ironije i provokacije, čija mešavina ima za cilj da najpre omami, potom da trgne i zainteresuje uspavanu publiku, a naposletku da je pokrene na otvoren dijalog. Provokacijom se koristim kako u slikovnom tako i u tekstualnom obliku, iznova eksperimentišući sa paletom odnosa i značenja u svakom“, dodala je Loti i objasnila da su zbog inspiracije koju je između ostalog pronašla upijajući francusku kulturu tokom svog boravka u Parizu, tekstovi na radovima na francuskom, ali uz prevod na srpski i engleski jezik.
Izložbi su prisustvovali umetnici, profesori i zaljubljenici u umetnost, a uz slobodan ulaz otvorena je za sve posetioce Baze kulturnih zbivanja do 06. februara.
U svojoj umetničkoj praksi, Loti se bavi temama kao što su stereotipizacija žena, sloboda, seksualnost, razbijanje tabua o smrti. Svoj izraz, najčešće provokativan, pronalazi u analognoj fotografiji, filmu, videu, digitalnom kolažu, slikarstvu kao i performansu. Neposredno pred i tokom boravka u Parizu, snimila je dva kratka eksperimentalna filma.
Završila je osnovne i master studije na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu. 2019. Godine. Bila je tutor radionice na internacionalnom arhitektonskom studentskom skupu “EASA” u Nidi u Litvaniji, kao i tutor u dve radionice EASA u Danskoj i u Hrvatskoj. Pomagala je kao student demonstrator na Arhitektonskom fakultetu, Univerziteta u Beogradu, na predmetima “Likovno prikazivanje u arhitekturi” i “Vizuelni elementi” i na predmetu “Vizuelna prezentacija” na Arhitektonskom fakultetu, Khon Kaen Univerziteta na Tajlandu.
Svoju prvu samostalnu izložbu je 2019. godine izvela pod nazivom “Izložba iseljenja – omaž Makenzijevoj 23”, a sledeće godine njen studentski rad, pod nazivom “Šifra”, bio je izložen na kolektivnoj izložbi u Domu kulture studentski grad u okviru Biennale-a umetnosti knjige „S[buk]2 – Umetnikova knjiga“. Njeni posteri za izložbu “Cohabitation” u kolaboraciji sa Animalesque Berlin izlagani su prostoru “Silent Green Garden” u Berlinu.
Trenutno završava master na Fakultetu za medije i komunikacije, Univerziteta Singidunum u Beogradu i radi na lansiranju svog modnog brenda pod imenom “Nevaljalac”, a nakon ove samostalne izložbe priprema i drugu kolektivnu u okviru Biennala mladih u Beogradu 2025.
Foto: Stefan Simonovic