Bijonse: Turneja kao modna pista

Ne samo da je Bijonse zadala nove standarde u muzičkoj industriji zbog svoje turneje u 57 gradova Evrope i Severne Amerike, nego će ostati upamćena po nebrojenim kreacijama koje su najveće modne kuće radile isključivo za tu priliku

Blizak odnos koji zabavljači (glumci i pevači) danas imaju sa svetom mode rezultat je pažljivo osmišljenih strateških partnerstava koji simbiotički bacaju pod reflektore brend koji slavna ličnost nosi. Zauzvrat, ta ličnost je ambasador brenda, pa je time na njegovom platnom spisku. Možda najveću zaslugu za popularizaciju mode među muzičkim i glumačkim svetom ima Versace. Italijanski super-brend bio je jedan od prvih koji je pokrenuo ultraekskluzivne modne kampanje i partnerstva sa Holivudom. Na prvi pomen imena Elizabet Harli asocijacija je senzualna haljina sa zlatnim zihernadlama, kao što će na pamet pasti i večernja haljina od šifona dubokog izreza koju je 2000. godine nosila Dženifer Lopez. Bil su to prva, vrlo sramežljiva partnerstva sa brendovima, koja su nekoliko decenija kasnije prerasla u ozbiljan biznis. Madona je bila zaštitno lice za Versace, kao i Lejdi Gaga, Maluma i Dua Lipa. Gucci se odlučio za partnerstvo sa Dakotom Fening, Džaredom Letoom, dok Louis Vuitton kao slavne ambasadore ima Emu Stoun, Zendaju, Dženifer Koneli i Mišel Vilijams. Ono što započne kao saradnja dešava se u svim aspektima marketinških pojavljivanja, a ponajviše na crvenom tepihu.

Bijonse je u poslednih deset godina stekla status muzičkog božanstva i nekog ko apsolutno svaki aspekt posla ne prepušta slučaju. Vizuelni albumi i spotovi snimljeni za svaku pesmu na albumu, zakupljivanje muzeja Luvr radi snimanja spota – samo su mali dokazi njene apsolutne dominacije celebrity svetom. Njen sedmi po redu studijski album izazvao je lavinu pozitivnih komentara, te je sasvim opravdano da turneja koja ga prati uradi isto. Pevačica praktično nije imala nikakvu promociju albuma, te je turneja, započeta u maju, u glavnom gradu Švedske, izazvala opšti delirijum među fanovima. Sam odnos prema modi za Bijonse je način da iskaže svoju snagu kao muzička supersila. Ono što su do sad bili kostimi rađeni po meri anonimnih dizajnera i krojača, sada su postale kreacije najvećih svetskih brendova koji su više nego radi da za Bijonse izvedu kreaciju po meri. Nekada je za izvođača bila privilegija da dobije kreaciju sa piste. Sada je praksa da, što je izvođač veći u pogledu popularnosti, može da traži odeću po meri ili čak onu iz arhiva brenda. Kao vizuale za koncert, Bijonse je koristila slike u kojima nosi bodi koji je 1996. godine dizajnirao Aleksandar Mekvin za Givenchy.

MODNA DIVA NA KONCERTU

Debi Renaissance turneje desio se u Štokholmu, sa koncertom koji traje neverovatnih tri sata, a Bijonse peva ne samo svaku pesmu sa najnovijeg albuma, nego i neke od najpoznatijih hitova. Pored pevačkih i plesačkih sposobnosti, pop superzvezda je ovu turneju pretvorila u svojevrsnu pistu na kojoj ona nosi custom rađene kreacije najpoznatijih svetskih brendova i dizajnera. Album je nadahnut disko groznicom, te kostimi koji prate vizuelni narativ obiluju metalik bojama i kristalima, a Bijonse se odlučila da u svakom od većih gradova predstavi kostim dizajnera iz tog grada. Tako se na otvaranju koncerta u Marseju našla u metalik kreaciji sa potpisom Simona Porte Žakmusa (dizajnera koji je Bijonse gledao na koncertu prvi put u istom gradu kada je imao 19 godina), a u Londonu je pažnju posvetila dizajnerima kao što su Mari Katrancu, Robert Vun i Roksanda Ilinčić koja je reinterpretirala kraljevskoplavu haljinu sa revije za jesen-zimu. Iris Van Herpen holandska dizajnerka visoke mode koja mešta tehnološke inovacije sa ručnim tehnikama izrade angažovala je tim od dvanaest ljudi koji su 700 radnih sati pravili kreaciju za Bijonse. Pedeset sedam lokacija u Evropi i Severnoj Americi povod su da se celom svetu predstavi tematski osmišljene kreacije, koje nose simboliku od pomenute disko ere, pa do ženskog osnaživanja i afro-američke kulture. Kostim je savršen medijum kako bi se ideje i poruke dalje i snažnije prenele. Nouls je majstor transformacije i vrlo lako meša estetike – od neustrašivog metalik kombinezona Sare Barton za Alexander McQueen pa do nežne haljine koju je Pierpaolo Pikioli ispred kuće Valentino kreirao za ovu priliku, Bijonse pokazuje stilske varijacije kojim nagoveštava tempo i dinamiku pesme. Za modne dizajnere ovo je ne samo neverovatna medijska izloženost, nego i prisustvo eventu koji ima istorijski značaj za svet muzike i pop-kulture.

S obzirom da je svaki detalj, od bine do koreografije bio rađen po meri i specijalno za ovu priliku, sasvim je opravdano i očekivano da i njeni kostimi prate temu. Za ceo tim koji broji na stotine ljudi, Bijonse je moderno otelotvorenje ženske snage i osobe koja apsolutno vlada svojom pojavom, samim tim više su nego radi da učestvuju u projektu u kom se njena persona na tako dramatičan način transformiše i rekreira. Kao ponosna crnkinja, njen rad promoviše kreativce crne puti i sa zadovoljstvom ih je uključila u turneju. Maksimilijan Dejvis ispred kuće Ferragamo je radio kostim, kao i Olivije Rusteng za Balmain, Ibraham Kamara za Off-White i Lakvan Smit. Sve su to mlade nade modnog dizajna koji šire poruke o diverzitetu. Pored neprikosnovene popularnosti, pevačicin najnoviji poduhvat predstavlja raritet u svetu šoubiznisa i pop-kulture jer kreira multidisciplinarno iskustvo u službi kreiranja poruke o snazi ženske pojave, te o previranjima i promenama u društvu koje je neophodno adresirati.

Priredio: Marko Mrkaja

Fotografije: Profimedia