Ubrzo nakon našeg susreta, tokom intervjua, shvatio sam da sam neadekvatno doživeo RAYE. Ranije tog jutra poslao sam svom ocu znojavu selfi fotografiju iz teretane zajedno sa rasporedom mog dana: „Završio sam trening, snimam nešto za posao u podne, a zatim intervjuišem muzičarku RAYE – jesi li gledao njen dokumentarac o Luisu Teruu?”
Za samo nekoliko trenutaka u našem virtualnom susretu, harizmatična pevačica je pokazala da je mnogo više od obične muzičarke; ona je umetnica koja unosi radikalnu iskrenost u muzičku industriju. Opustili smo se na njenom kauču kod kuće, razgovarali na jednom od njena dva telefona (jedan služi za društvene medije, drugi za ostalo), kako bismo razgovarali o njenom nadolazećem partnerstvu sa H&M Move.
RAYE je lice, telo i duh kampanje koja naglašava važnost kretanja za mentalno i fizičko zdravlje. „Kako sebe vidim je nešto o čemu sam vrlo iskreno govorila. Imala sam zaista promenljivo iskustvo u vezi sa svojim telom. Ono što sam naučila o kretanju je da se ne radi o mom spoljašnjem izgledu ili odnosu prema tome, već o pružanju endorfina svom umu i telu”. kaže ona.
Kada ste jedna od najvećih zvezda u Velikoj Britaniji, s nizom hitova (pogledajte njen debitantski studijski album „My 21st Century Blues”) i bezbrižno privlačite 33,5 miliona slušalaca svakog meseca, društveni pritisak da izgledate dobro na određeni način postaje neizbežan.
U duhu radikalne iskrenosti, većina ljudi – bilo da su pop zvezde ili ne – priznala bi da im pojam tela zauzima više mesta u mozgu nego što bi bili spremni priznati.
„Slika tela apsolutno zauzima moje misli”, priznaje RAYE. „Na svojim nastupima nedavno sam govorila o tome kako se pitam kako je bilo živeti u dvadesetim godinama prošlog veka kada je mogućnost da se predstavite bila ograničena. Lepu osobu ste mogli da vidite u časopisu ili novinama, ali to je to. Sada, prva stvar koju radimo kad se probudimo je da uzmemo telefone, uđemo u neki algoritam i počnemo da skrolujemo. Odmah se javlja vrsta poređenja u toliko opterećujućoj količini.”
U svojoj novinarskoj karijeri sam frazu „poređenje je kradljivac radosti” napisao gotovo isto puta koliki je i nedeljni strim RAYE, a ipak svi mi i dalje patimo od navike koja se čini nemogućom za prekid – čak i za mlade muzičke senzacije. Ali tamo gde mnogi izbegavaju odgovornost, RAYE pruža ruku da prizna da je problem složeniji.
„Mi smo povremeni doprinosioci ovim platformama. Za mene je agonizirajući proces deljenje stvari na društvenim medijima. Razmišljam o svemu. Napraviću 500 slika i izabrati jednu. Iza te jedne slike stoji proučavanje!” objašnjava RAYE. Ona nije sama u tome, to je zajedničko iskustvo koje je prisutno gotovo kod svih korisnika. Povezani smo urođenom kritikom sebe koja se manifestuje u konstantnom traženju savršenstva.
„Postajemo vrlo samokritični, i to je nešto s čime sam zaista borila. Samoljubav je proces, nije odlazak na Instagram i objavljivanje slike sebe s maskom za lice uz neku vrstu “self-care” opisa. To je biti sam u sobi goli, gledati se u ogledalu i misliti, “Sviđa mi se ovo”, ili “Ovo sam ja”, ili ne osećati potrebu za promenom.”
„Jedan takav preokret u njenom samootkrivanju bio je raskid sa njenom izdavačkom kućom, Polydor, sporazumno 2021. godine. Tvrdila je da joj izdavačka kuća nije dozvolila da objavi svoj debitantski album, uprkos četvorogodišnjem ugovoru o albumu. Polydor je izjavio da je „tužan” zbog njenih briga i ponudio „potpunu podršku”. Godinu i po kasnije, bila je na vrhu muzičkih top-lista.
U septembru 2023. godine, RAYE se skinula do donjeg veša u Rojal Albert Holu tokom izvođenja pesme “Body Dysmorphia”. Stihovi, u kojima kritikuje, teško je slušati, i za mnoge će odjekivati kao kafkofonija u glavama mnogih. “Za mene je zaista važno da budem iskrena kroz svoju umetnost i prema svojim fanovima. Želela sam da se ogolim – ne u seksi donjem vešu, već u običnom T-shirt grudnjaku i nekim baka gaćama (koje nosim svaki dan inače). Predstavila sam svoje telo kakvo jeste, i to nije lako,” kaže ona. „To je ljudsko iskustvo – roller coaster. Ne želim prihvatiti samo lepe stvari. Samo se nadam da će se pokazivanje sebe kakva sam sada – ne savršena osoba – moći da inspiriše nadu, ili čak samo mali tračak nečega pozitivnog nekome.”
Još jedan trijumf je kampanja sa H&M Move. „Kada me H&M prvi put kontaktirao u vezi kampanje oko fitnesa, pomislila sam, „Znate li da nemam trbušnjake, zar ne?” Ali su mi rekli da me žele zbog mene i onoga što predstavljam, i zaista sam bila počastvovana. Pokret i kretanje činite samo radi sebe. Zaslužujemo da se osećamo dobro, da osećamo radost, da budemo srećni, i kada odstupimo i pogledaš nauku, to je upravo ono što kretanje čini.”
Mnogi brzo primete sličnosti između RAYE i koleginice soul pevačice Amy Winehouse, i lako je uvideti zašto. Obe su žene koje na prvo mesto postavljaju umetnost, a pravila su im na drugom mestu, i dele sposobnost prikazivanja ranjivosti koja ide mnogo dalje od same muzike.
Osećao sam se tužno kada se naš video poziv počeo završavati, retko ko ima talenat da vam u svetlu reflektora pruži osećaj dok ste u prostoriji sa njima da ste im ravnopravni, da je još jedna osoba u svetu koja se trudi najbolje što može. Predviđam da neće proći dugo pre nego što RAYE dostigne nove stratosferske visine i, srećom za nas, vodi sve sa sobom. H&M Move sada možete pronaći u prodavnicama i online, u veličinama od XS do 4XL.
Foto: H&M MOVE