Šta je u stvari slavna žena? Elizabet Tejlor postavila je zlatni standard

Danas bi imala devedeset, i njena fizička lepota bi davno izbledela, ali strast iz onih neverovatno ljubičastih očiju sigurno ne bi. Iako je nema već celu deceniju, Elizabet Tejlor je postala mit veći od života. Uvek će biti nečega o njoj što će zaokupljati maštu u kulturi budućnosti. Ako to nisu Oskari koje je osvajala igrajući sve, od kraljice do mučenice, onda je to njena sklonost najskupljim draguljima ili njenih osam brakova ili nestalna i povremeno skandalozna priroda odnosa s muškarcima.

Detalje života sklapala je ona u javnu sliku žene o kojoj verujemo da znamo sve, dok se, u isto vreme, njene tajne i dalje otkrivaju. Elizabet Tejlor je postavila etalon o tome šta znači slavna ličnost u moderno doba – neko čiji život na sceni i van nje opčinjava milione. Sve je kod nje bilo pažljivo dozirano: burne ljubavi, borba sa zavisnošću i zvezdana popularnost u službi aktivizma.

Možda je jedno od najznačajnijih nasleđa Tejlorove bila upravo sposobnost da razume koliko je uticajna. Zato je uspela da oblikuje priču o sebi u vreme kada su filmski studiji upravljali svakim potezom glumica. Njen život kao da je pisao scenario za kasnije poznate ličnosti. Počela je kao dete zvezda čiji se život odigravao u medijima. Potom je bila prva meta paparaca i ljubavnica visokog stila, a kasnije se znalo čak i kada se i kako borila sa zavisnošću od alkohola i narkotika. – Ona je bila prva glumica koja je učinila svoj lični život podjednako važnim kao i profesionalni, i od toga stvorila slavu – primećuje njen biograf Vilijam Man.

A privatni život Elizabet Tejlor je imao zadivljujuću radnju. – Ljudi će danas učiniti sve za maksimalnu medijsku izloženost. A ona je to dobila jer je vodila život koji je bio fascinantan milionima ljudi – objašnjava njen biograf. Ipak, ona bi teško uspevala da svoj fascinantni život ponudi svetu da nije bilo jednog istorijskog preokreta. Od polovine prošlog veka, počeo je da se raspada stari holivudski sistem, koji je velikim studijima stavio u ruke kontrolu zvezda, počev od plata do publiciteta.

PADA TABU PO TABU

Nadalje, to je značilo da studiji više nisu mogli da skrivaju lične skandale, što su raniji činili, iz straha da ne naštete reputaciji svojih vedeta i tako propadnu u bioskopima. – Do tada, studiji su doslovno posedovali umetnike i imali su nepisane ugovore sa celebrity magazinima, i tako su mogli olako da gaze ljude – dodaje sociolog Karen Štajnhajmer, autorka knjige Kultura slavnih i američki san. Opadanje moći studija poklopilo se sa uzbudljivim životom Tejlorove, što je dalo još jedan istorijski rezultat: novi, oštriji, a manje poltronski stil izveštavanja o slavnim ličnostima.

Jedna od nuspojava bili su tabloidi. – Pojavili su se članci o prvom braku Elizabet Tejlor, njenom prvom razvodu i vezama koji su upadljivo kritičnije izveštavali o njoj nego o drugim poznatim ličnostima u to vreme. Kada se osvrnemo na časopise iz ranih ‘60-ih, mogli biste pogrešno da pomislite da je ona bila Britni Spirs svog vremena, jer je trpela negativne komentare i nemilosrdno je proganjana – napominje Štajnhajmer. Međutim, Elizabet Tejlor niti je bila žrtva, niti se pretvarala da to jeste. Dobar primer je romansa sa kolegom Ričardom Bartonom. Ona je izazvala ogromno interesovanje medija pre svega jer su ljubavnu vezu iz filma Kleopatra preneli u stvarni život.

Ali, još privlačnije je bilo to što nisu krili zaljubljenost iako su oboje bili u braku. Bio je to prvi put da se piše o ovoj vrsti indiskrecije u velikim razmerama. Lice Elizabet Tejlor nije silazilo sa naslovnih strana. Samo ju je magazin Life stavio četrnaest puta u to vreme, više nego bilo koju drugu ličnost u svojoj istoriji. Štaviše, Doni Volton, jedna od urednica sajta Life, kaže da je afera Tejlor-Barton bila prekretnica u izveštavanju o odnosima među slavnima, dok su iskreni intervjui sa ovim parom, vođeni na filmskom setu, bili prethodnica modernim intervjuima kakve danas znamo. Njihova burna veza je tih konzervativnih šezdesetih bila pravi tabu. Italijanski fotograf Marčelo Đepeti se i sam proslavio kada je dugačkim teleobjektivom uhvatio par kako se izležava na jahti u Mediteranu. Bila je to svetska vest.

ZASLUŽENA VEČNOST

U današnje vreme, gotovo da nema poznate ličnosti koja se nije slikala (polu)gola na privatnom odmoru. Zato se teško može razumeti kakav su šok izazvali pomenuti snimci te davne 1962. godine. Veruje se da paparaca danas ne bi bilo da nije bilo Tejlorove i Bartona, kao da su sledili njihov primer. – Fotograi su ih slikali kako idu u klubove, pentrali se na drveće ne bi li snimili njeno imanje iza visoke kapije.

Ovo je uobičajeno u Holivudu danas, ali je taj model ponašanja izazvala Elizabet Tejlor – ističe biograf Man. Još jedan pionirski potez koji se pripisuje Elizabeti Tejlor jeste uloga slavne žene kao poslovne. Ona je bila najplaćenija glumica svog vremena. Sama je pregovarala i uspela da dobije tada neverovatnih milion dolara da odigra Kleopatru. Isposlovala je i udeo u profitu od filma. I ovo je sada obrazac za velike zvezde, ali treba znati ko im je utabao put. Svoju poslovnu sposobnost ona je proširila van Holivuda.

Stvorila je sopstvenu liniju nakita i parfema, koji su doživeli toliki uspeh da se Elizabet Tejlor može nazvati i pionirom u marketingu brenda slavne ličnosti. Zvezde poput Dženifer Lopez, Paris Hilton, Britni Spirs, Ledi Gage, Rijane i drugih, verovatno nisu svesne koliko duguju glumici ljubičastih očiju. Naravno, ne zaobilazi se ni činjenica da je Elizabet Tejlor među prvima iskoristila moć slave da bi pomogla, najpre kolegama u nevolji, a preko njih, i običnim ljudima. Posle smrti njenog prijatelja Roka Hadsona 1985. godine, za koga se tek u to vreme saznalo da je homoseksualac i da je oboleo od AIDS-a, Tejlorova je prva razbila zid ćutanja oko ove bolesti koja se prenosi seksom.

– Holivudu je očitala i tu lekciju. Danas svaka zvezda ima lični društveni cilj i dobrotvorni rad – kaže Vilijam Man. Dok su mnoge ličnosti poznate naprosto po tome što su poznate, a popularnost se može steći i bez naročitih profesionalnih veština, suština ličnosti Elizabet Tejlor je potpuno drugačija. Nje ne bi bilo da nije bila uspešna na ilmu. – Bila je i izuzetno lepa i dobra glumica. Time se ne mogu pohvaliti mnogi poznati kojima su opsednuti današnji mediji – zaključio je Beri Adelman, producent i supervizor nagrade Zlatni globus, koji je dosta sarađivao sa čuvenom glumicom.

U vreme kada se obeležava devet decenija od rođenja Elizabet Tejlor, mnogi se sećaju jednog od njenih poslednjih intervjua. Pošto se nekoliko puta spekulisalo da joj je došao kraj, ona je 2010. godine došla u emisiju Larija Kinga i objavila da se oseća dobro, da se navikla na to da sa zdravljem nikada nije ni stajala sjajno. – Ova zvezda sijaće još dugo na holivudskom nebu, dive ne umiru tako brzo. Dosta je bilo sa bolestima – rekla je tada Elizabet. Preminula je narednog proleća, u 79. godini, i baš kako je predvidela, upisala se u večnost

Foto: Profimedia

Tekst: Milica Đorđević