Riz Viterspun je majstor da napravi dobro iz loših okolnosti, što joj je donelo Forbsovu titulu najbogatije i najmoćnije glumice u filmskoj industriji.
Odlučna da se uda za čoveka svojih snova, “kraljica sestrinstva” iz Los Anđelesa odlazi za njim na Harvard. Kada postane predmet podsmeha, odriče se svog malenog sveta – šopinga, šminke, sunčanja – i na kraju nauči pameti sve te intelektualne snobove, a sebi otvori karijeru poslovne žene. Sličnost životnog puta Riz Viterspun sa filmom “Plavuša sa Harvarda” je antologijska, ali samo u jednoj, prelomnoj tački. I njoj je krenulo onog trenutka kada je čvrsto rešila da izađe iz kolotečine plitkoumnih likova i osloni se samo na svoje snage. Kako na filmu, tako i u životu.
Iako joj je imovina procenjena na svega milion dolara, Viderspun je nedavno prodala svoju medijsku kompaniju Hello Sunshine za bezmalo milijardu, grupi Blackstone Group. (U trci je bio i Apple). Forbes ju je nakon toga proglasio najbogatijom glumicom u filmskoj industriji. I, što je još važnije, nauticajnijom. Viterspun ostaje u upravnom odboru pa će budući projekti Hello Sunshine nastaviti da adaptiraju popularne “ženske” romane. Takođe uključuju Amazonove serije Dejzi Džons i Šest, kao i film Devojka iz močvare, rađen prema još jednom glumičinom književnom favoritu.
Hod po ivici
U prepoznatljivom osmehu 45-godišnje “večite plavuše” teško bi se mogla prepoznati ona uplašena tinejdžerka sa holivudskih početaka. Imala je svega četrnaest kada je zaigrala u prvom filmu, “Čovek na mesecu”. Potom je dobijala uloge koje nije zapažala ni publika, a kamoli žiri Američkog instituta za film. Kada su joj ponudili da igra “Plavušu sa Harvarda”, bilo joj je 25, a već je imala supruga, malo dete i svega nekoliko semestara na Stenfordu. Prestižni univerzitet je napustila jer drugačije nije mogla da izađe na kraj sa poslom i porodičnim obavezama. U intervjuu u TV šou s glumicom Dru Barimur, prisetila se tog dela života i priznala kako ju je umalo stajao zdravlja.
“Nisam znala kako sve da uskladim. Imala sam samo 22 godine. Tada nisam bila afirmisana glumica i prelazila sam s jednog posla na drugi. Bilo je neizvesno kada ću dobiti stalni angažman. To je vrlo veliki stres za mladu majku. Snimala sam filmove, ali nisam uspela da se postavim i zahtevam da se snima u blizini škole ili vrtića moje dece. Nisam imala stvarnu moć i uticaj u toj industriji. Bila sam poput svake druge mame kojoj su decu odgajale bake, dede”, rekla je Viterspun. Danas svoju decu, 21-godišnju Ejv, tinejdžera Dikona i sedmogodišnjeg Tenesija smatra svojim najvećim dostignućem.
Pre dve decenije, “Plavuša” je “razbila” bioskopske blagajne, a glavnu glumicu vinula u zvezde i ohrabrila da radi sve više. Trud se isplatio kada je, malo pre tridesetog rođendana, Viderspun osvojila Oskara za ulogu u biografiji o Džoniju Kešu “Hod po ivici”. Uporedo sa najvećim uspehom u karijeri suočila se sa verovatno najtežim razdobljem kod kuće. Razvela se i ostala sama sa dvoje dece. Zbog toga je pala ispod holivudskog radara. U 36. godini su je smatrali propalom glumicom jer posle Oskara nije snimila nijedan veliki film.
Riz Viterspun je tada odlučila da preuzme karijeru u svoje ruke pomoću jednostavne ideje – ako ne dobija likove koje bi volela da igra, onda će ih stvoriti sama. Besno je zapitala producente zašto nema složenih i zanimljivih junakinja na televiziji i u bioskopu. Odbila je da igra žene po merama muških autora. Osnovala je sopstvenu producentsku kuću Hello Sunshine kako bi na filmu prikazala stvarne žene, u isto vreme ranjive i borbene, baš kao što je ona. U tome je imala ogromnu podršku sadašnjeg supruga, Džima Tota, inače lovca na talente. Dok su ove godine slavili desetogorišnjicu braka, ona se setila kako ju je motivisao rečenicom: “Ako ti već ne nude uloge zbog kojih ćeš biti zapamćena, zašto ih onda sama ne bi kreirala”. To je u njoj probudilo želju, ne samo da sebi dodeli vredne uloge, nego i drugim ženama koje su se našle u sličnoj situaciji kao ona. Kao velika zaljubljenica u knjige, Viterspun ekranizuje uglavnom dela ženskih autora. Glavne glumice u njenim serijama su takođe žene, a dala je priliku i rediteljkama, producentkinjama… Uspeh? Neviđen.
“Sećam se snimanja na kojima sam bila jedina žena na celom setu, okružena sa 150 muškaraca. Možda je bila još koja žena u garderobi, i to je sve. Sećam se da sam “moje žene” tražila kao da sam dete, a kada bih ih našla, nisam ih ispuštala”, rekla je Riz.
Mnoge njene produkcije ušle su u istoriju kinematogrifije. “Male laži”, “Male vatre svuda” i “Jutarnji šou” osvojile su ukupno 18 nominacija za Emi. Na setu su joj se pridružile sve same zvezde: Lora Dern, Meril Strip, Nikol Kidman…
Pogled u budućnost
Njena najnovija serija “Devet potpunih neznanaca” je ekranizacija knjige Lijane Morijarti koju Viterspun posebno obožava. Glavnu ulogu ponovo je dodelila koleginici i prijateljici Kidman.
Danas se ne dovodi u pitanje da li je Riz Viterspun talentovanija kao glumica ili kao poslovna žena. Ona je, jednostavno, sila na koju treba računati. Nije se zaustavila na produkcijama za žene, nego je svoj posao pretvorila u pravu misiju. Razgovara sa ženama širom svoje zemlje i inostranstva koristeći sopstvene podkaste, video snimke na YouTube i događaje uživo. Ostavlja dubok trag u Holivudu stvaranjem uloga za žene i dramama u kojima one dominiraju. Među osnivačima je Time’s Up, koji je otkrio jaz u platama između muških i ženskih glumaca. Stara se da se žene u budućnosti ne moraju suočavati s istim nedaćama koje je ona preživela u Holivudu kada je bila mlada, bistra i talentovana glumica. Pošto je izgurala jednaka prava u platama na moćnom HBO-u, može se samo naslutiti šta bi još mogla da promeni u budućnosti.
Tekst: Milica Đorđević
Foto: Profimedia
*Tekst preuzet iz štampanog izdanja magazina GRAZIA