Iako smo još od osamdesetih navikli da muške rokenrol zvezde poput benda Kiss, Dejvida Bouvija, Olivera Mandića i mnogih drugih koketiraju sa odećom za žene, ovaj fenomen nas šokira i 2023. godine – samo zato što je sa scene izašao na ulicu
Blisku budućnost će obeležiti rodna neutralnost, a znakovi su već tu. Sve je popularnija “nebinarna identifikacija”, odnosno pravo na izbor da se ne osećate ni kao muško ni kao žensko. Pred očima nam nestaju podele na stvari za muškarce i stvari za žene, počev od zanimanja do odevanja. Taj trend je preplavio svet popularne kulture, i iz muzike, serija i filmova preselio se u svakodnevni život pripadnika najmlađe, generacije Z.
Da li se sećate pobednika Pesme za Evroviziju 2021? Italijanski rokenrol bend Maneskin (tri muškarca i jedna devojka), od prvog pojavljivanja na takmičenju u Roterdamu, uzdrmao je svet. Ekscentričnost kakvu oni poseduju – primećena uglavnom u tome da nije bilo razlike u pojavnom stilu kolega i koleginice – dovela ih je do ostvarenja muzičkih snova, ali i do modnih kampanja, kao što je, na primer, snimanje za brend Gucci. Halteri, suknje, nalakirani nokti i čizme sa platformom samo su neki od tradicionalno ženskih modnih dodataka koje je ovaj bend usvojio – i to ne samo na sceni, nego i u privatnom životu. Javnost je bila istinski šokirana, a da niko nije mogao tačno da objasni zašto. Kao da je svet preko noći pogodila kolektivna amnezija, kao da se zaboravilo kako su se (muške) rok zvezde oblačile na sceni pre četrdesetak godina naovamo. Dok žene muzičare nije bilo teško prihvatiti u muškim odelima, budući da su one osvojile pantalone i sakoe odavno, trebalo je sačekati na osamdesete, i navići se na izgled benda Kiss, Dejvida Bouvija, Olivera Mandića i mnogih drugih koji su koketirali sa ženskom odećom. Potom su došli Princ, Twisted sister i Roxy Music. Ako zanemarimo sve takve primere, pa takozvanu gender-fluid modu, odnosno bezrodnu modu, stavimo samo u kontekst današnjice i novootrkivenih rodnih identiteta, dobićemo pravi kulturološki šok koji menja pravila u ideologiji podele na muško i žensko.
U industriji odevanja, roze boja je uvek bila za devojčice dok je plava bila rezervisana za dečake. Najmlađim generacijama ta podela je smešna. – Statistički podaci pokazuju da se 38 odsto pripadnika generacije Z složilo da pol više ne definiše osobu kao nekada, a 27 odsto milenijalaca se oseća isto – kaže Kristina Zervanos, šef PR-a The Phluid Project, brenda koji je izgrađen na konceptu bezrodnog oblačenja. – Ove generacije su budućnost maloprodaje, procenjuje se da će ostvariti 143 milijarde dolara potrošnje u naredne četiri godine – kaže ona.
Kao rezultat toga, sve veći broj modnih brendova počinje da razmišlja izvan binarne kutije. Tokom poslednjih nekoliko sezona, kuće luksuza kao što su Gucci, Saint Laurent i Haider Ackerman održavali su revije na kojima gledali baš ovakve komade. Online shop, Moda Operandi je debitovao sa prvom uniseks kolekcijom ulične odeće početkom 2018. godine, a Zara je od 2016. počela da objavljuje kolekcije sa modelima oba pola, stilizovanima u istoj odeći. Takođe se pojavio niz novih brendova kao što su Agender i Rebrand, koji su se pobrinuli za klijente koji ne žele da im se kaže koja je odeća muška, a koja ženska, nego se oblače po svojim, nekonvencionalnim pravilima.
Nastavak teksta pročitajte u januarskom broju magazina Grazia koje je na svim kioscima
Tekst: Aleksandar Nastasijević
Foto: Pexels, Anna Shvets