Svaka zemlja se upisala u kulturu sveta po nekom specijalitetu, pa se tako na pomen Italije pomisli na izuzetni osećaj za dizajn. Italijani su opsednuti estetikom, i to nije stereotip. Umetnost, lepota, senzualnost nalaze se na svakom koraku, kao nasleđe koje se provlači kroz sve što volimo kod Italije: arhitekturu, običaju, hranu, odeću, vino… Kada se bolje pogleda, osećaj za lepo potiče od životne filozofije stanovnika, sažete u jednoj rečenici: La vita e bella! Ta ljubav prema životu jeste moto koji Italijani zaista žive. Zato ne čudi da su italijanski časopisi dizajnom oduvek odskakali od, recimo, britanskih, nemačkih ili američkih. Često su ih nazivali vizuelnom gozbom, a među njima se i dan-danas ističe magazin Grazia.
Prvi broj Grazie pokrenut je u Milanu pre osamdeset pet godina, 10. novembra, pod okriljem kompanije Mondadori, koju je pokrenuo Arnoldo Mondadori. Kada je udario temelje budućoj medijskoj imperiji, imao je svega osamnaest godina. A kada je došao na ideju da osnuje magazin namenjen ženama, već je bio magnat s tridesetogodišnjim iskustvom i znanjem kako održati časopis takve vrste na tržištu.
Bio je to naročiti izazov, jer Italija u to vreme nije proživljavala najslavnije dane. Svestan da novi magazin čeka okrutna borba za opstanak, Mondadori je za prve ljude Grazie odabrao iskusne profesionalce u svom poslu, kao što je on sam. Glavni urednik postao je Raul Radiće, poznati urednik, novinar i uvaženi italijanski kritičar, a znajući koliko je vizuelni identitet važan deo uspeha onoga što bi se danas nazvalo lifestyle magazin, Mondadori je za art direktora odabrao Bruna Munarija, jednog od najpoznatijih i najuticajnijih domaćih umetnika. Munarijev doprinos slikarstvu, filmu, industrijskom i grafičkom dizajnu u modernističkom i futurističkom smeru otvorio je put nadolazećim generacijama, u pogledu istaživanja igara, didaktičkih metoda, pokreta i pomeranja granica kreativnosti.
Pet godina na toj poziciji bilo je dovoljno Munariju da postavi standard u kojem će se novi ženski magazin vizuelno dalje razvijati. O upornosti i uspehu italijanske Grazie govori i činjenica da časopis nikad nije prestao da izlazi, čak ni tokom Drugog svetskog rata. Ideja o štivu koje propagira eleganciju kao životni stil, posvećenost detaljima, lepoti jednostavnosti, koje nudi prefinjenost, optimizam, uživanje u modi, hrani, svakodnevici, toliko je bila spojena s italijanskom kulturom življenja da je Grazia ubrzo postala najprodavaniji i najpopularniji italijanski modni i lifestyle magazin.
Međutim, ono što ju je tek očekivalo, Mondadori je tada tek mogao da sanja. Dolaskom nove urednice Karle Vani 1978, Grazia je evoluirala u magazin koji je prešao granice Italije. Vani se još više posvetila dizajnu, ne samo stranica nego i samog sadržaja, i tako podigla letvicu na skali magazina za žene. Dizajn je postao još prefinjeniji i pregledniji, dok je sadržaj proširen – čitateljke su, uz pregršt saveta i vodiča za lepši život, sada dočekali i informativni članci iz aktuelne društvene tematike. Sve to je urednica Vani začinila ironičnim, ali pozitivnim tonom.
Ne samo da je Grazia osamdesetih i devedesetih godina 20. veka dominirala na italijanskom tržištu, nego je nije bilo neobično pronaći u domovima zemalja bivše Jugoslavije, kada se ovaj magazin kupovao pri odlasku u šoping u Italiju, kako bi se i naše čitateljke obavestile o trendovima u modi, lepoti, stilu savremenog života. Grazia je, koju deceniju kasnije, prva ponudila izraz i sadržaj easy chic.
Iako jednostavna, ova sintagma je objedinila sve ono što Grazia jeste i tako postala njen zaštitni znak. – Easy chic je naša velika mala filozofija nastala tokom redizajniranja magazina 2002. godine – objasnila je Karla Vani tada. – To je koncept koji prožima sve sadržaje, od mode i lepote do vesti i tema, a predstavlja želju da se prodre do suštine stvari, kako bi se odabralo najbolje za naše čitateljke, dajući pritom prednost kvalitetu u odnosu na kvantitet. Easy u ovom kontekstu ne znači lako, već se odnosi na suštinu, na mogućnost izbora i na iskonsku ideju na kojoj je sve zasnovano. Chic stoji za lepo, elegantno i sofisticirano. Volim da citiram Oskara Vajlda koji kaže: Imam vrlo jednostavan ukus, volim samo najbolje, izjavila je dugogodišnja glavna urednica.
Mnoge mlade žene su se odmah prepoznale u toj filozofiji – nije prošlo mnogo, a Grazia je ušla i u domove drugih zemalja Evrope. Prvo međunarodno izdanje krenulo je u Velikoj Britaniji 2005, da bi usledili Grčka, Ujedinjeni Emirati, Srbija, Hrvatska, Holandija, Indija, Kina, Francuska, Koreja, Australija, Tajland, Meksiko, Turska, Španija, Nemačka, Rusija, Indonezija, Južnoafrička Republika, Poljska, Bugarska…
Grazia je ove godine otvorila novo poglavlje u svojoj istoriji – postala je član porodice Reworld Media International, francuske kompanije i komunikacione grupe sa međunarodnom dimenzijom, koja spaja snagu i ugled izuzetnih medijskih brendova sa digitalnim znanjem. – Grazia kombinuje vrhunski sadržaj sa vrhunskim savremenim pozicioniranjem. To je pobednička formula za našu ciljnu publiku, čitateljke, kao i za interese oglašivača iz kuća luksuza, koji vladaju na ovim tržištima – kaže Danijela Sola, izvršna direktorka Reworld Media Italia.
Brend Grazia se dalje razvija, sa dvadeset tri izdanja magazina širom sveta i prisustvom u dvadeset pet zemalja, uključujući odnedavno Singapur i Maleziju. U ovom trenutku, Grazia dostiže globalnu publiku od petnaest miliona čitalaca, četrdeset pet miliona jedinstvenih posetilaca i više od trideset miliona pratilaca na društvenim mrežama. Poput prave svetske ikone, Grazia nudi savršen odgovor na očekivanja publike, korisnika interneta i kompanija, otkrivajući najnovije modne trendove, lepotu, stil života i kulturu kroz ekskluzivni identitet.
Tekst: Milica Đorđević
Foto: Profimedia