Da li je ona jedna od najuspešnijih žena biznismena, ili je pak samo žena koja peče pite, obučena u pleteni džemper? Biće ljudi koji je vezuju za ovu drugu tvrdnju, što može sputavati njen neustrašivi put ka uspehu. Ar Džej Katler je postao poznat u svetu medija nakon što je radio na dokumentarcu The September Issue, koji nas vodi u misteriozni svet mode i modne Biblije. Magazin Vogue i njegova urednica dali su mu pristup, a dokumentarac je postao veliki hit. Njegovo novo ostvarenje, Martha, tiče se jedne od najpoznatijih žena u američkim medijima. Međutim, koliko zaista poznajemo ženu koja peče pite, aranžira cveće i daje savete kako da dom učinite lepšim.
VIZIJA O LEPŠEM DOMU
Da nije bilo Marte Stjuart, sa samopouzdanjem možemo reći da ne bi bilo ni Opre, Gvinet Paltrou ili Megan Markl kao modernih verzija koje se bave pitanjima doma i njegovog boljitka. U panteonu originalnih influensera, Marta Stjuart je bila prva. Rođena je 1941. godine kao drugo od šestoro dece. Roditelji su joj bili poljski imigranti, a kao posebno značajna figura ističe se njen otac Edvard, učitelj koji je kasnije postao prodavac lekova. On je imao vrlo stroge standarde o tome kako osoba treba da se ponaša, nosi i kako treba raditi određene stvari. Martina ljubav prema baštovanstvu počela je upravo zahvaljujući njemu, a Marta je postala njegova mezimica zbog svojih veština.
Sa petnaest godina, Stjuartova počinje da se bavi manekenstvom, čak joj je jedan od prvih angažmana bila reklama za konglomerat Unilever, dok je kasnije radila i za Chanel. Majka ju je naučila da šije i kuva. Tokom studija na Barnard koledžu pri Univerzitetu Kolumbija, upoznala je svog supruga Endrua Stjuarta, za kojeg se udala sa samo dvadeset godina. Sa dvadeset šest godina počinje da radi na berzi, poziv koji joj je sugerisao tast. Strast za renoviranjem i arhitekturom razvija kada se sa suprugom preselila u kuću iz početka 19. veka, koja je kasnije postala TV studio programa Martha Stewart Living.
Stres na poslu brokera na berzi rezultuje time da ona 1976. godine započne sopstveni ketering biznis. Tadašnji suprug njenu firmu je angažovao da radi ketering povodom predstavljanja novog naslova u njegovoj izdavačkoj kući, gde će Stjuartova upoznati izdavača Alana Mirkena, koji ju je posavetovao da objavi knjigu recepata.
Tako je nastala knjiga Entertaining 1982. godine, a potom su usledile knjige Martha Stewart Quick Cook, Martha Stewart Pies and Tarts, Weddings i mnoge druge. Polako, ali sigurno, Marta Stjuart se etablirala kao kraljica domaćinstava Amerike i ultimativni arbitar kada je reč o pitanju doma. Ono što je u njenom slučaju bilo fascinantno jeste da se tematikom koja je uglavnom bila vezivana za žene koje se bave domaćinstvom i kućnim poslovima, bavila žena koja nije bila samo supruga, već i uspešna karijerna žena. Te žene su najčešće bile supruge muškaraca koji su imali karijere, dok je održavanje domaćinstva najčešće bilo odgovornost žena koje su morale da žrtvuju svoje karijere zbog porodice. Stjuartova je prkosila tom pravilu, a pre svega zbog činjenice da je imala čeličnu narav i vojničku disciplinu.
Neretko su je saradnici nazivali teškom za rad. Ona je nešto što je do tada bilo spočitavano i unižavano, ali je uspela da smesti u korporativnu arenu i postane alfa u svom poslu. Taj posao, koji je počeo sa održavanjem domaćinstva i pisanjem knjiga, ubrzo je prešao u medije i postao sve prisutniji. U 1990. godini, obratila se Time Publishing Ventures kako bi započela sopstveni magazin Martha Stewart Living. Kada je magazin počeo da se izdaje, imao je čitanost od 250.000 primeraka.
OMNIMEDIJA
Deset godina kasnije, čitanost magazina porasla je na više od dva miliona primeraka. Tri godine od pojave magazina, počela je i emisija sa istim imenom koja je trajala do 2004. godine. Sedam godina nakon pokretanja magazina, Marta Stjuart je započela proces kupovine svih projekata koji nose njeno ime, kako bi ih konsolidovala u kompaniju Martha Stewart Living Omnimedia. Nakon toga su usledile web stranica i katalog. Postala je arbitar dobrog ukusa, sugerišući sve većoj bazi kupaca šta da kupe i kako da to urade. Samo dve godine nakon osnivanja korporacije, 1999. godine, MSLO se našao na Njujorškoj berzi, a Stjuartova je postala prva žena milijarder koja je svoj novac stekla samostalno. Kako bi izbegla gubitak od 45.000 dolara, prodala je skoro 4.000 akcija nakon što je dobila informacije od svog brokera, što je kasnije dovelo do toga da je optužena po devet tačaka, uključujući i opstrukciju pravde.
Nakon javnog suđenja, koje je trajalo šest nedelja, Marta Stjuart je osuđena 2004. godine na pet meseci u zatvoru i dve godine uslovno. Tokom celog procesa, popularnost Stjuartove nije prestajala da opada. Štaviše, natpisi “Oslobodite Martu” redovno su se mogli videti ispred sudnice u Njujorku. Iako je boravak u zatvoru bio traumatičan, ona je pronašla način da iz celog izazova izađe jača, a kada je puštena na slobodu, na sebi je imala vuneni pončo koji joj je isplela jedna od žena u zatvoru.
Stjuartova je od samih početaka polarizovala javnost. Njen stav prema savršenstvu mogao bi da se definiše kao rezultat vaspitanja od strane oca, perfekcioniste koji, po njenim rečima, nikada nije postigao veći uspeh. Ona je stremila savršenstvu u izvedbi, prezentaciji i načinu na koji je određeni način života vizualizovan. Pritom je stekla velika znanja u oblasti renoviranja, baštovanstva i kuvarstva, čime je postala istinski poznavalac svih aspekata vezanih za dom.
Talenat i želju za uspehom niko joj nije mogao osporiti, a činjenica da je teška za saradnju često je definisana šovinističkim izjavama da bi, da je Marta Stjuart muško, bila profesionalac, dok je ovako bila samo “k***a”. Takav stav, međutim, doveo je do toga da je Marta postala i antagonist, ali i inspiracija za veliki broj obožavalaca, ali i neprijatelja. Njen pad, kao osobe koja je sve do tada radila savršeno i besprekorno, pokazao je da je ona, ipak, čovek od krvi i mesa, kao svi mi.
NOVI POČETAK
Nakon izlaska iz zatvora, Stjuartova se vratila pišanju knjiga i daljem razvoju televizijskih formata. Nastavila je sa programom Martha Stewart Living, koji je zadržao uspeh, čak je dobila nominacije za nagradu Emmy za najbolji dnevni program. Spin-off The Apprentice: Martha Stewart nije doživeo toliku popularnost i nakon jedne sezone je otkazan. Marta je čak stavila svoje ime na seriju od 650 pristupačnih domova inspirisanih njenom kućom. Pored toga, ušla je u posao izrade podnih obloga i tepiha, kao i vina. Iako su ovi poslovi imali manji nivo uspeha, ono što je zaista povratilo njenu medijsku pažnju bio je krajnje neočekivan program pod imenom Roast, u kojem zvašnice provociraju i na humorističan način opisuju osobu koja je “roast-ovana”, tj. na čiji račun se prave šale. U tom slučaju, roast je bio namenjen Džastinu Biberu, a kao jedna od gošći bila je Marta Stjuart. Ona nije samo pokazala smisao za humor, koji javnost nije očekivala, već je možda upravo iz tog programa najviše profitirala u svom novom medijskom životu. Sa tog snimanja, stekla je novog prijatelja i saradnika – repera Snup Dogga, sa kojim je postala neočekivani power couple.
Stjuartova je pokazala da je nezaustavljiva i da ne može da poklekne zbog izazova. Ona je savršen primer osobe koja ne dovodi u pitanje svoju pojavu – čelična ledi jednom, čelična ledi zauvek. Samo su okolnosti pokazale da svoj osećaj za humor drži pod kontrolom jer nikada nije imala potrebu da se dopada javnosti. Godine joj nisu ništa, a dokaz za to je činjenica da se prošle godine pojavila na naslovnoj strani magazina Sports Illustrated, koji tradicionalno na svojim naslovnicama ima žene u kupaćim kostimima. Stjuartova se pojavila u kupaćem kostimu sa dramatičnim plaštom od svile i time je dokazala da je starenje zaista dosadno. Iako više nema status milijarderke, ona svoje bogatstvo, koje se procenjuje na 400 miliona dolara, umnožava onim što Stjuartova najbolje radi – emisijama koje nas podsećaju kako da naš dom učinimo lepšim i kako da sa dozom perfekcionizma pristupimo prezentaciji hrane. Nemali broj njenih pojavljivanja u američkim serijama i filmovima pokazuje koliko javnost žudi za Martom Stjuart kao ultimativnom ženom biznismenom koja insistira da sve bude savršeno.
Tekst: Marko Mrkaja
foto: Profimedia