Retki su modeli koji su svoju personu razvili na takvom nivou da su stekli svetsku slavu, čak i među populacijom koja ne prati aktivno modu. Kejt Moss sa punim pravom može da se definiše i opiše kao supermodel i kulturološka ikona našeg vremena. Skautovana sa samo 14 godina na njujorškom aerodromu JFK, nakon godinu dana od bavljenja modelingom postaje muza Kelvina Klajna i zajedno sa Markom Volbergom je zaštitno lice ovog američkog super-brenda. Mos je postala intrigantna jer je prvi veliki model koji nije ličio na do tada tipične glam supermodele, kao što su Linda Evanđelista, Naomi Kembel ili Klaudija Šifer. Mos je postala simbol grandž kulture devedesetih i atipičan model koji je postao sinonim za heroinski šik.
Sa samo 170 sentimetara Britanka je postala raritet kao jedan od prvih modela koji nije ispunjavao tadašnje nametnute norme, kako model treba da izgleda. To i nije bilo bitno s obzirom da je Mos postala ultimativni modni kameleon. Ona je s lakoćom nosila kompleksne kreacije i krinoline Džona Galijana, jednako lako kao minimalistička odela Mijuče Prade. Vivijen Vestvud ju je poslala na pistu 1993. godine sa Magnum sladoledom u ruci, dok je Mark Džejkobs poslednju reviju za Louis Vuitton zatvorio sa Mos koja se nonšalantno prošetala sa cigaretom u ruci. Jedan od razloga velikog uspeha britanskog modela jeste cool faktor. Mos ne samo je kul, ona deluje kao da je kul izmislila. Njen bezbrižan pristup modi i stilu predstavlja razlog svetskog uspeha koji je postigla.
SVA PAŽNJA NA KEJT
Sa pojavom interneta pažnja javnosti je bila usmerena na Mos i na njen jedinstven stil u oblačenju zbog kog je stekla status ikone stila. Kao i njena vrlo ležerna pojava, i njen modni stil oslikavao je ovu opuštenost. Komadi koji na prvi pogled nisu išli zajedno na Mos su imali savršenog smisla. Ona je kanalisala sofisticirani minimalizam, bila je jedna od prvih žena koja je obukla golu haljinu, pasija za vintage garderobom ju je učinila slavnom među trendseterima, a ponajviše je postala čuvena zbog svog rokenrol stila i uniforme sačinjene od farmerki, potpetica i kožne jakne. Mos je sa jednakom sigurnošću nosila odeću kupljenu na buvljim pijacama sa onom koje su tek ugledala svetlost dana sa modnih pista Londona i Pariza. Filip Grin je bio jedan od prvih koji je želeo da emulira stil od Mos, pa ju je angažovao za milionske sume da uradi kapsula-kolekciju za Topshop, kako bi svoj upečatljiv stil prenela na britansku javnost. Prva kolekcija je nastala 2007. godine i bila je jedna od četrnaest koju je manekenka imala sa britanskim brendom. Razlog neverovatnog uspeha jeste što je zahvaljujući svom neprikosnovenom stilu, Kejt Mos bila ultimativni influenser, u svetu kada društvene mreže nisu postojale. Njena kolekcija za Topshop je bila demokratičan način komunikacije sa masama koji su dobili tačno ono što su želeli – deo stila Kejt Mos, zasnovan na odevnim komadima koji su nosivi, stilski relevantni bez obzira na period i iznenađujuće jednostavni za uklapati. Mos je bila pionir u kupovini neskupe odeće, nađene ili na londonskim buvljacima ili u vintage radnjama, trend koji se sad promoviše kao način pametne kupovine. Nakon Topshopa, usledile su saradnje sa juvelirskim brendom Messika, koji nudi mladalački pogled na svet dijamanata, skandinavski brend Anine Bing takođe se obratio Mos za saradnju na kapsula-kolekciji, a Mos je 2022. godine postala kreativni direktor za piće Diet Coke, funkcija koju su pre nje imali velikani mode kao što su Karl Lagerfeld i Žan-Pol Gotje.
BOYS, BOYS, BOYS
Jednako kao njena pojava i modni stil, Kejt Mos je izazivala pažnju romantičnim vezama sa nekim od najpoželjnijih muškaraca Holivuda. Prva značajna veza desila se sa doajenom fotografije Marijom Sorentijem koji ju je i fotografisao za kampanju za parfem Obsession brenda Calvin Klein. Nakon toga usledela je trogodišnja veza sa Džoni Depom. Par se upoznao u tada trendy kafeu u Njujorku Café Tabac. Mos je tada imala 20 godina, a Dep je bio jedanaest godina stariji. Smatra se da je veza bila krunisana veridbom, a raskid se desio usled Depovog rediteljskog debija The Brave, sa glumcem Marlonom Brandom. Trogodišnja veza sa izdavačem magazina Dazed Džefersono Hekom krunisana je i rođenjem ćerke Lajle Mos, koja je, slično Kejt, počela da se bavi modelingom sa 15 godina. Možda i najturbulentniji odnos koji je Mos imala desio se sa kontroverznim frontmentom grupe Babyshambles Pitom Doertijem. Mos je tada postala redovna na Glastonbury festivalu, a njeni modni odabiri iscepanih majica, denim šortseva i gumenih čizama (Glastonbury je poznat po blatu) izazvali su pažnju i postali modni trend. Na žalost, mnogo veću pažnju je izazvao način života od Doertija koji je bio poznat po konzumiranju narkotika, a 2015. godine slika Kejt Mos kako konzumira kokain obišla je ceo svet i izavala lavinu reakcija. Aleksander Mekvin je kao sastavni deo kolekcije 2006. godine napravio hologram Kejt Mos, čime se revija završila, kao znak podrške usled nemilog događaja. Jedini brak Mos je imala sa frontmentom grupe The Kills, Džejmijem Hinsom, a veza je trajala osam godina. Posle toga, usledila je veza sa grofom Nikolajem von Bizmarkom.
KEJT I UMETNOST
Ne samo da je Britanka očarala svet mode, Mos je postala muza za mnoge savremene umetnike. Misteriozni Benksi poznat je po svojim grafiti radovima i korišćenjem satire kao forme komunikacije sa javnošću. Mnogo mekši pristup imao je 2005. godine kada se odlučio da uradi pet radova, nadahnutih tenikama Pop-Arta Endija Vorhola, a kao centralna figura je bila, pogađate, upravo Kejt Mos. Benksi ju je interpretirao kao ikonu pop-kulture, slično kako je to Vorhol uradio sa Merilin Monro. Godinu dana kasnije umetnik Mark Kvin napravio je skulpturu pod nazivog Sfinga koja predstavlja Kejt Moss u joga pozi, sa nogama iza glave. Kvin je statuu opisao kao spoj indijske boginje Šive i Ponovnog rađanja Venere, a dodatnu pažnju izazvao je kada je istu skulpturu kasnije izlio od čistog zlata. Misteriozna i neuhvatljiva, Kejt Mos je moderna verzija Sfinge. Kroz karijeru fotograf Čak Klouz je fotografisao velikane, od Bila Klintona do Breda Pita. Njegovi masivni portreti poznati su po tome što predstavljaju osobu u sirovom stanju, bez glamura i pompe. Iste godine kada je napravljena statua od Kejt Mos, fotograf je ovekovečio modnu divu bez imalo šminke, sa porama i pegicama, kao ženu, a ne modnu fantaziju.
Foto: Profimedia
Tekst: Marko Mrkaja