Gde su nestali autentični, holivudski seks simboli

Da li je pravi glamur mrtav

glamur

Novo doba, donelo je novu sliku sveta, koja se nekima dopada, a nekima ne. Promena nije lišen ni glamurozni svet spektakla, koji je uvek bio promoter novih trendova. Digitalno doba je demistifikovalo brojne zavodljive fenomene. Filmske i muzičke zvezde su i dalje intrigantne, ali previše jednolične, kao da su izgubile nekadašnju magiju i nedodirljivost. Slično je i sa holivudskim glamurom, na koji smo oduvek bili slabi, a koji više nije tako zavodljiv i raskošan kao pre. Da li je sve to samo privid i trenutno stanje stvari ili je „crveni tepih“, zaista izgubio svoju čar…

Započnimo priču od Met Gale, koja nije slučajno najvažniji i najekstravagantniji svetski modni događaj. Pored toga što spaja umetnost i modu, glavna odlika ove prestižne manifestacije je glamur u svim njegovim oblicima i razmerama. To najbolje znaju brojne zvezde i zvezdice svetskog šou biznisa, koje su i ovog maja defilovale crvenim tepihom ispred Metropolitan muzeja u Njujorku. Svaka od njih je došla sa ciljem da svojom odevnom kombinacijom „raspameti“ modni i kulturni establišment, koji podstiče konceptualizam i kreativnost, ali još više, inovativnost, slobodu, pa i ekscentričnost.

Jedna od najvećih senzacija, ovogodišnje Met Gale, bar kada je reč o reakcijama na društvenim mrežama, svakako je bila Doja Cat, reperka i aktuelna „celebrity babe“, koja se i inače ističe modnim izrazom, sasvim suprotnim od svih očekivanja i pravila. Nakon što se istog dana pojavila u javnosti, ogrnuta samo peškirima oko tela i glave, na crveni tepih Met Gale je stigla u dugoj, širokoj „mokroj“ majici – haljini, modnog brenda Vetements. Svoj hrabar i nesvakidašnje „golišavi“ outfit je upotpunila crnom maskarom, koja se dramatično slivala niz njene obraze. Kako je kasnije i sama izjavila, „mokar efekat“ haljine, postignut je uz pomoć gela za kosu, pomešanog sa vodom, jer se ne bi osećala baš prijatno, da je celo veče morala da sedi u pamučnoj majici, koja je zaista mokra. Doja Cat je i ranije imala slične modne egzibicije, koje su, iako često bizarne, privlačile pažnju svojom autentičnošću i umetničkim konceptom. Posebno je ostao u sećanju njen outfit na Nedelji visoke mode u Parizu, kada se na reviji „Inferno“, modne kuće Schiaparelli, pojavila u crvenom, dijaboličnom kostimu, optočenom sa 30.000 Swarovski kristala.

glamur

Nema sumnje da su filmske i muzičke zvezde, u ličnoj potrazi za autentičnošću i aktuelnošću, oduvek bile inicijatori trendova i hrabri promoteri originalnosti. U svojoj potrazi su nekada grešili, često prelazili granicu dobrog ukusa, ali efekat koji su želeli, retko je izostajao. Ukoliko napravimo osvrt na skoriju istoriju, žena koja je donela konceptualnu umetnost na „mainstream“ muzičku scenu i bila preteča današnjeg (sveprisutnog) egzibicionizma, bar kada je u pitanju crveni tepih, svakako je Lady Gaga. U moru njenih javnih pojavljivanja, dovoljno je prisetiti se haljine od živog mesa, koju je nosila na dodeli MTV nagrada, kao i čuvenog nastupa na dodeli Grammy nagrada, na kome se pojavila iz džinovskog jajeta, u kome su je prethodno i doneli na crveni tepih.

Ipak, dramatika i ekstravaganca nije započela od Lady Gage, koliko god nove generacije verovale u to. Ona je možda donela konceptualnost i estetiku bizarnosti, ali je ekstravaganciju donela Šer. Slavna pevačica i glumica je uvek bila sklona vizuelnim eksperimentima, a ’80-ih godina prošlog veka, njen stil je kulminirao, doneseći joj status ekscentrične, šik dive. Mnogi i danas pamte njen dizajnerski kostim u kome se pojavila na dodeli Oskara 1986. godine i svojom pojavom „ukrala šou“. Slična situacija se ponovila i 1988. godine, kada je, uprkos zasluženo osvojenoj filmskoj statui, svetska javnost više brujala o njenoj „šokantno providnoj“ haljini, koje se ni danas ne bi postideo nijedan crveni tepih.

glamur

Najbliža „bizarno-šokantnom“ konceptu današnjih zvezda, bila je i ostala androgina diva Grejs Džons. Autentična zvezda i seks simbol, kojoj je ekscentričnost srednje ime, oduvek je bila bezobrazno svoja i sklona vizuelno-muzičkim ekperimentima. Kao jedinstvena pojava na svetskoj sceni, nije se libila ničega, pa ni da u svojoj 70-oj godini nastupi sa golim grudima obojenim u belo, poput žena iz afričkih plemena.

Govoriti o ženama koje su svojim autentičnim stvaralaštvom, seksepilom i vizuelnim identitetom promenile tokove popularne kulture, a ne pomenuti (po ko zna koji put) Madonu, bilo bi nemoguće, a i krajnje nefer. Ako izuzmemo starije, iskusnije i po idejama „luđe“ Šer i Grejs, Madona je najveći „krivac“ za većinu, danas aktuelnih trendova, dopadali se oni nekome ili ne. Ona je „mama“ svih današnjih zvezda, skandal majstor, inovator i osvajač slobode u najširem smislu. Sve vizuelne, kreativne i šokantne poteze današnjih zvezda, Madona je povlačila još pre nego što je većina njih i rođena. S druge strane, sopstvene uzore i inspiraciju, najčešće je pronalazila u zvezdama zlatnog Holivuda, poput Marlen Ditrih, Me Vest i naravno, nezaobilazne Merilin…

glamur

I zaista, Holivud, kao i njegov “sistem zvezda”, kreiran pre više od sto godina, bio je i ostao polazna tačka u stvaranju celokupne magije i publiciteta, koji je pratio javne ličnosti. Zapravo, sve do današnjih dana, nijedan period nije postigao tako jak sociološko-kulturološki uticaj, kao što je to bio slučaj sa periodom, popularno nazvanim “Zlatno doba Holivuda”. Raskošna estetika i sjaj, bili su sastavni deo života zvezda, počev od njihovog izgleda, preko medijske prisutnosti, pa sve do njihovog privatnog života. Bez obzira da li ih je “preporučivao” dobar izgled ili talenat, nema sumnje da su glumci, a posebno glumice zlatnog doba Holivuda, posedovali magiju koja je nemerljiva, čak i prema današnjim standardima. Uz pomoć vrsnih stilista, kostimografa, šminkera, frizera i fotografa, studiji su od “običnih” ljudi, kreirali nesvakidašnje pojave, zvezde i seks simbole, koji su intrigirali i na specifičan način, zavodili publiku. Glamur i prezentnost, koju su na crvenom tepihu prikazivale dive, poput Ingrid Bergman, Odri Hepbern, Džin Harlou, Elizabet Tejlor, Merilin Monro ili ništa manje seksepilne Džejn Mensfild, bili su inspiracija generacijama koje su dolazile.  

Ipak, čini se da je holivudski glamur, bar onaj iskonski, u međuvremenu negde “zabagovao”. Iako je i dalje prisutan, novo vreme je donelo neke nove trendove, pa i “zvezde”, koje nisu baš toliko glamurozne. Crveni tepih je danas više podijum za izražavanje stavova, modnih eksperimenata i bunta, nego prikaz zavodljivog, savršeno spakovanog i (ne)dostižnog glamura. Čak je i seksepil zvezda postao diskutabilan, jer iako nije deficitaran, postao je previše sirov, prenaglašen, pa čak i banalan. Možda je i to u izvesnoj meri zanimljivo, bar dok ima poentu i dok golotinja nije sama sebi svrha. Efekat šoka je, izvesno, postao daleko važniji od glamura i dobrog (modnog) ukusa, ali između šoka i šika, nije loše odabrati ovo drugo, bar ponekada. Jedan od skorijih primera za to je glumica Skarlet Johansen, koja se na svečanoj večeri u Beloj kući pojavila u svedenoj Armani Privé haljini u boji slonovače, demonstrirajući upravo glamur zlatnog Holivuda. Iako je reč o drugačijoj vrsti događaja, na kome se ne možete pojaviti u “mokroj majici”, čak i da to želite, nema sumnje da ćete i tako “svedeno” obučeni, izazvati “wow” efekat.

glamur

Vraćajući se na početak teksta i pomenutu Met Galu, odnosno pevačicu Doju Cat, svakako nećemo potceniti njen teatralni i donekle “bizarni” modni performans. Ona je, izvesno, postigla svoj cilj, ali je u kontekstu “ekstravagancije sa stilom”, možda zanimljiviji primer “haljine od peska”, modne kuće Balmain, u kojoj se na crvenom tepihu Met Gale pojavila pevačica Tajla. Kako bi efekat bio potpun, ona je svoju neobičnu kreaciju, upotpunila i stylish torbicom u obliku peščanog sata. Ipak, za doživljaj potpunog glamura “na nov način”, pobrinula se super model Anuk Yai, koja je crvenim tepihom prošetala u ultra glamuroznom “ombre” plavom kostimu, prekrivenom sa čak 98.000 Swarovski kristala.

Sublimirajući sve navedeno, zaključci mogu biti razni, ali je jedno izvesno. Naime, koliko god novi trendovi menjali stare, crveni tepisi nikada neće ostati prazni. Šou biznis tržište će možda imati nova pravila i zahteve. Neke od njih ćemo prihvatiti, a neki nam se neće dopasti ili ih nećemo razumeti. Ali, zvezde, seks simboli i “holivudski glamur” nastavljaju da žive…

Tekst: Bratislav Mihajlović

Foto: Profimedia